Ekonomika a pojišťovnictví

2.1 Výkon státní správy na úseku zdravotnictví

Ústředním orgánem státní správy na úseku zdravotnictví je Ministerstvo zdravotnictví České republiky. To podle zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy (kompetenční zákon) je ústředním orgánem státní správy pro zdravotní péči, ochranu veřejného zdraví, zdravotnickou vědeckovýzkumnou činnost, zdravotnická zařízení v přímé řídící působnosti ministerstva, vyhledávání, ochranu a využívání přírodních léčivých zdrojů, přírodních léčebných lázní a zdrojů přírodních minerálních vod i léčiv a prostředky zdravotnické techniky pro prevenci, diagnostiku a léčení lidí, zdravotnické pojištění a zdravotnický informační systém. Součástí ministerstva je i Český inspektorát lázní.
 
Pro výkon státní správy na úseku zdravotnictví jsou zřízeny i specializované orgány státní správy a těmi jsou:
- Státní zdravotní ústav (SZU)
- Státní ústav pro kontrolu léčiv (SUKL)
- hygienické stanice
- zdravotní ústavy
- Ústav zdravotních informací a statistiky (ÚZIS)
- Ústav leteckého zdravotnictví.
 
Výkon státní správy na úseku zdravotnictví v území je svěřen orgánům územní samosprávy v rámci jejich tzv. přenesené působnosti. V území tedy nejsou zřizovány žádné další byrokratické orgány státní správy na úseku zdravotnictví, ale výkon státní správy je svěřen voleným orgánům územní samosprávy. To proto, že v rámci státní správy na úseku zdravotnictví je akcentován především místní aspekt, a tím je dostupnost a kvalita zdravotní péče.
 
Na úrovni vyšších územních samosprávných celků, tedy krajů vykonávají státní správu na úseku zdravotnictví odbory zdravotnictví krajských úřadů.
Odbory zdravotnictví odpovídají za stav zdravotní péče v kraji, řídí nemocnice (kromě nemocnic přímo řízených ministerstvem) a i síť lékařů primární péče, ambulantních specialistů, lékáren, domácí zdravotní péče, dopravní zdravotní služby, léčeben dlouhodobě nemocných, odborných ústavů, dětských léčeben, lázní a i síť tzv. nelékařské zdravotní péče, tj. psychologové, logopedi apod. Dále řídí zdravotnickou záchrannou službu v kraji a koordinující činnost všech těchto uvedených složek.
 
Odbor zdravotnictví se obvykle člení na dvě oddělení, a to:
a) oddělení zdravotní péče
b) oddělení ekonomickoinvestiční a majetkové.
 
Tato oddělení vykonávají svoji činnost jednak v rámci tzv. samostatné působnosti kraje a jednak v rámci tzv. přenesené působnosti státní správy.
 
Na úrovni obcí s rozšířenou působností a městských úřadů jsou zřízeny odbory sociální a zdravotní. Ty vykonávají především úkoly v oblasti evidence receptů na některé druhy léků (např. omamné látky) a dále řeší přestupky a jiné správní delikty na úseku ochrany před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami.