Ekonomika a pojišťovnictví

9.2 Problém prevence ve zdravotnictví

Prevence má ve zdravotnictví velký význam, a to nejen z medicínského, ale i z ekonomického hlediska. Předcházet onemocněním je méně nákladné, než onemocnění léčit, nehledě na možný faktor pracovní neschopnosti, invalidity apod. Neopomenutelný je také faktor diskonfortu pacienta v důsledku nemoci.
 
V minulosti, v postátněném zdravotnictví, se péče o zdraví jednotlivce přenesla významně na stát (povinné očkování, povinné preventivní prohlídky, utajování zdravotnické dokumentace před pacientem, zamlčování zdravotního stavu před pacienty apod.).
 
Po roce 1990 stát přestal požadovat povinné očkování na řadu onemocnění a byl zrušen i velmi propracovaný systém povinných preventivních prohlídek dětí a mládeže. To spolu s otevřením hranic pro osoby ze zemí s mnohem nižším standardem zdravotní péče vedlo k návratu některých chorob, které u nás byly již téměř neznámé (černý kašel, tuberkulóza apod.) a k rozšíření nových chorob (AIDS apod.).
Samostatným problémem je prevence ve stomatologické péči.
 
Celospolečensky převládlo přesvědčení, že zdraví je problém především jednotlivce, ne společnosti. To však je velmi krátkozraké, neboť zanedbaná prevence se projeví také jako velký společenský výdaj na zdravotní péči, na invaliditu, neopomenutelné jsou i výdaje na nemocenskou a i ztráta hodnot, které mohl zdravý člověk pro společnost vytvořit. Proto již dnes vidíme určitý návrat k organizované a hrazené prevenci alespoň těch nejnákladnějších onemocnění (onkologická onemocnění, chřipková onemocnění apod.).
 
Problém prevence narůstá i v souvislosti s rozpadem tradičního modelu rodiny (problém ztráty návyků) a i se snahou rodičů přesouvat odpovědnost za výchovu dětí na školu.
 
Hlavní směřování prevence by se tedy mělo ubírat tímto směrem:
a) výchova k osobní odpovědnosti za zdraví má probíhat v rodinách i ve škole;
b) osvětové programy mají být zaměřeny především na ženy jako matky, které navozují životní návyky dětí a členů rodiny;
c) vzdělávání k péči o vlastní zdraví má být zařazeno už do výuky základních škol, a to i včetně prevence nebezpečného chování (drogy a jiné návykové látky).