Ekonomika a pojišťovnictví

12.4.1 Hlavní dokumenty při vedení evidence

a) Daňová evidence
Protože hlavní součástí daňové evidence jsou údaje o příjmech a výdajích, zapisují se tyto do tzv. deníku příjmů a výdajů (v praxi označovaný jako peněžní deník). Jeho závazná podoba není předepsána, přesto existuje v tiskopisové podobě. Do deníku se zapisují údaje především na základě pokladních dokladů a bankovních výpisů.
 
Vedle deníku příjmů a výdajů musí podnikatelé, kteří vedou daňovou evidenci, vést ještě evidenci majetku a závazků. Konkrétně evidují:
- hmotný majetek
- zásoby
- pohledávky
- závazky.
 
Forma a obsah vedení této evidence není závazně předepsána. Přesto existuje v tiskopisové podobě tzv. kniha pohledávek a závazků. Ta slouží podnikateli k přehledu o tom, kdo a kolik mu dluží a kolik a komu dluží on. Existence „dluhů“ je totiž v dodavatelsko-odběratelských vztazích obvyklá. Vyplývá z časového nesouladu mezi dodáním zboží, resp. provedením výkonů a jejich zaplacením, a to v důsledku fakturačního styku. Odběratel totiž fakturu za odebrané zboží či služby obdrží obvykle až po několika dnech po obdržení zboží nebo služeb a kromě toho faktura obsahuje určitou dobu splatnosti, ve které je odběratel povinen přijaté zboží či službu zaplatit.
 
Kniha pohledávek a závazků obsahuje knihu vydaných a přijatých faktur.
 
Doklady, na jejichž základě se provádějí zápisy do knihy pohledávek a závazků, jsou zejména faktury, výpisy z účtů, příjmové a výdajové pokladní doklady.
 
b) Účetnictví
Pro účetnictví je charakteristické, že se na majetek dívá ze dvou hledisek:
- z hlediska konkrétního druhu majetku
- z hlediska zdrojů, ze kterých byl majetek pořízen.
 
Majetek uspořádaný podle konkrétních jeho druhů se nazývá aktiva. Patří sem především peněžní prostředky, dlouhodobý majetek, zásoby a pohledávky.
Majetek uspořádaný podle toho, z jakých finančních zdrojů byl pořízen, se nazývá pasiva. Člení se na vlastní kapitál, úvěry a závazky.
Jedná se tedy o dvojí pohled na tutéž věc, a proto se součet aktiv musí rovnat součtu pasiv.
 
Přehled o aktivech a pasivech k určitému datu ve vhodném uspořádání se nazývá rozvaha. Ta se obvykle člení na rozvahu:
- počáteční – sestavuje se k začátku účetního období
- konečnou – sestavuje se ke konci účetního období.
 
Z rozvahy je možno zjistit hospodářský výsledek, a to jako rozdíl mezi sumou aktiv a sumou pasiv (bez zisku).
 
Přehled o hospodářském výsledku za sledované období podává tzv. výsledovka, tj. výkaz zisků a ztrát. Hospodářský výsledek totiž může mít podobu:
- zisku, pokud výnosy jsou vyšší než náklady
- ztráty, pokud výnosy jsou nižší než náklady.
 
Zisk je vlastním zdrojem pro financování majetku účetní jednotky, a proto se v rozvaze vykazuje na straně zdrojů (tj. na pravé straně rozvahy).

ŠTOHL. 2009, s. 37