Osetrovatelska_pece_o_seniory

4.1 Hodnocení kognitivních funkcí seniorů

4.1 Hodnocení kognitivních funkcí seniorů
 
 
Nejčastěji používaným testem kognitivních funkcí je test MMSE (Mini Mental Status Examination). Tento test je třeba považovat za orientační, nicméně je nejčastěji používán jak v diagnostice, tak ve výzkumu. Pacient může v testu dosáhnout maximálně 30 bodů, které hodnotí různé úkoly z oblasti orientace, zapamatování, pozornosti a počítání, výbavnosti paměti, pojmenování obecně známých předmětů, opakování jednoduchého rčení, třístupňový příkaz, čteni a vyhovění příkazu, napsání věty, obkreslování obrazce. Maximální výkon pacienta může být 30 bodů. Až do 27 bodů se výsledek testu hodnotí jako normální, 26 a 25 bodů považujeme za hraniční nález, 24–18 bodů svědčí pro lehkou demenci, 17–6 bodů pro středně těžkou demenci, 5 bodů a méně pro demenci pokročilou. Z výsledků MMSE vychází také indikace léčby Alzheimerovy choroby pomocí kognitiv. Zde je třeba podotknout, že se jedná o velmi problematický postup, který má mnohá úskalí, například při léčbě inhibitory cholinesteráz, která by měla být indikována pro pacienty s MMSE skóre 20 a nižším, právě při úspěšné léčbě dojde ke zlepšení stavu, MMSE se zvýší a evidentně účinná léčba by měla být vysazena. Lepší výsledky MMSE mají pochopitelně také lidé s vyšším intelektem, takže k diagnóze demence, která je postavena jen na tomto testu, dojde daleko později než u lidí s výchozím nižším intelektem. Výkon v MMSE také může kolísat v průběhu dne, může být závislý na celkovém somatickém stavu pacienta a podobně. Přes tyto výhrady se jedná o test, který je relativně spolehlivý, a proto často užívaný.
 
Všeobecné pokyny k používání MMSE
1. Před použitím se pokuste posadit vyšetřovaného tak, aby seděl proti vám. Prověřte jeho schopnost slyšet a porozumět velmi jednoduché konverzaci, např. „Jak se jmenujete?“. Pokud vyšetřovaný používá brýle nebo naslouchací přístroj, zajistěte, aby je měl ještě před začátkem vyšetření.
2. Představte se a pokuste se získat důvěru vyšetřovaného. Před vyšetřením ho požádejte, zda mu můžete klást otázky, např. „Mohu se vás zeptat na několik otázek, týkajících se vaší paměti?“.
3. Položte každou otázku nanejvýš třikrát. Když vyšetřovaný neodpovídá, skórujte „0“.
4. Když vyšetřovaný odpoví nesprávně, skórujte „0“. Nenaznačujte (nepomáhejte), ani neklaďte otázku znovu. Např. „Jaký je nyní rok?“ – „1952.“ Akceptujte tuto odpověď, neklaďte tuto otázku znovu, nenaznačujte, neposkytujte žádný neverbální „klíč“ jako jsou např. pohyby hlavou apod.
5. K používání MMSE je zapotřebí následující vybavení: hodinky, tužka a čistý papír.
6. Když vyšetřovaný odpovídá „Co jste říkal?“, nevysvětlujte ani se nepouštějte do diskuse – jen zopakujte stejné otázky („Jaký je nyní rok?“), maximálně třikrát.
7. Když vás vyšetřovaný přeruší, např. „K čemu je to zapotřebí? “, odpovězte jen „Vysvětlím vám to za několik minut (za chvíli), až skončíme. Nyní bychom mohli pokračovat prosím … už jsme téměř na konci.“
 
Pokyny k jednotlivým úkolům MMSE
I. Orientace (ponechte 10 sekund na každou odpověď)
1. Jaký den v týdnu je dnes? (akceptujte pouze přesnou odpověď) 1bod
2. Kolikátého je dnes (jaké je dnes datum)? (akceptujte i včerejší nebo zítřejší datum) 1bod
3. Který měsíc (v roce) je nyní? (první den nového nebo poslední den starého měsíce – akceptujte oba) 1bod
4. Který rok je nyní? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1bod
5. Jaké je nyní roční období? (během posledního týdne starého období nebo prvního týdne nového období – akceptujte obě sezóny) 1bod
6. Ve kterém státě jsme? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1bod
7. Ve kterém okrese jsme? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1bod
8. Ve kterém jsme městě? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1bod
9. Jak se jmenuje tato nemocnice/zdravotnické zařízení (akceptujte pouze správný název nemocnice nebo zařízení) 1bod
10. Ve kterém poschodí budovy jsme? (akceptujte pouze správnou odpověď) 1bod
 
II. Zapamatování
11. „Řeknu vám názvy tří předmětů. Opakujte je po mně a zapamatujte si je. Za chvíli se vás na ně zeptám znovu.“ (Řekněte je pomalu, asi v jednovteřinových intervalech) míč, auto, člověk „Prosím vás, zopakujte mi tato slova.“ 3 body (Skóre 1 bod za každou správnou reprodukci na první pokus.) Při opakování vyšetření použijte tato slova: zvonec, džbán, fanoušek nebo účet, déšť, sůl nebo býk, válka, sklenice. Poskytněte 20 sekund na odpověď. Pokud vyšetřovaný nezopakuje všechna tři slova, opakujte je, dokud se je nenaučí, maximálně však 5krát.
 
III. Pozornost a počítání
12. Opakované odčítání čísla 7. Řekněte: „Odčítejte 7 od 100 a odčítejte potom dále 7 od výsledku, dokud vám neřeknu dost.“ Instrukci je možno opakovat třikrát, pokud vyšetřovaný mlčí, pouze opakujte instrukci. Poskytněte 1 minutu. Když už vyšetřovaný začal, nepřerušujte ho, umožněte mu pokračovat do té doby, dokud neprovede 5 odčítání. Když vyšetřovaný přestane, zastaví se před pěti odčítáními, zopakujte původní instrukci: „Odčítejte stále postupně 7 od toho, co vám zbylo“. Instrukci opakujte nanejvýš třikrát. Zapište si všechny dílčí výsledky vyšetřovaného. Skórování: všechny správně – 5 bodů, 4 správně – 4 body, 3 správně – 3 body, 2 správně – 2 body, 1 správně – 1 bod.
 
Hláskování slova pozpátku. Úkol může být použit alternativně místo opakovaného odčítání. Již na začátku vyšetření se rozhodněte, zda použijete odčítání či hláskování. Nepoužívejte 5 hláskování pozpátku, pokud vyšetřovaný nebyl schopný odčítat resp. naopak. Řekněte: „Hláskujte slovo POKRM.“ (můžete vyšetřovanému pomoci hláskovat slovo správně) Řekněte: „Nyní to prosím hláskujte pozpátku.“ Poskytněte 30 sekund na hláskování pozpátku. Skóre 0-5 bodů. Když pacient nedokáže hláskovat slovo ani s pomocí, skóre je „0“.
 
IV. Paměť, výbavnost
13. Řekněte: „Nyní mi řekněte, jaká byla ta tři slova, která jste si měl zapamatovat.“ míč auto člověk (skóre 1 bod za každou správnou odpověď, bez ohledu na pořadí) Poskytněte 10 sekund. 3 body
 
V. Pojmenování
14. Ukažte náramkové hodinky. Zeptejte se: „Co je to?“ Akceptujte „náramkové hodinky“ nebo „hodinky“. Neakceptujte „hodiny“, „čas“ apod. Poskytněte 10 sekund. 1bod
15. Ukažte tužku. Zeptejte se: „Co je to? “ (skóre 1 bod za „tužku“, skóre pro „pero“ 0) 1bod
 
VI. Opakování
16. Řekněte: „Chtěl bych, abyste po mně zopakoval větu: „Žádné kdyby anebo ale.“ Poskytněte 10 sekund na odpověď. Skóre 1 bod za správnou reprodukci, musí ale být úplná a přesná. 1bod
 
VII. Třístupňový příkaz
17. Zeptejte se vyšetřovaného, zda je pravák nebo levák. Při povelu se tomu musíte přizpůsobit. Řekněte: „Vezměte tento papír do vaší pravé (levé) ruky, přeložte ho jednou na polovinu oběma rukama a položte papír na podlahu.“ Skórování: vezme papír správnou rukou, přeloží ho na polovinu, položí ho na podlahu. Poskytněte vyšetřovanému 30 sekund. Skóre 1 bod za každý správně vykonaný příkaz. 3 body
 
VIII. Čtení a splnění příkazu
18. Řekněte: „Přečtěte, co je napsáno na tomto listu a potom to udělejte (udělejte to, co je napsané).“ Podejte vyšetřovanému kartičku s textem „Zavřete oči“. Když vyšetřovaný text jenom přečte, je možné instrukci zopakovat, avšak maximálně třikrát. Poskytněte 10 sekund, 1 bod vyšetřovaný získá jen tehdy, když zavře oči. Předložený text se nemusí číst hlasitě. 1bod
 
IX. Psaní
19. Podejte vyšetřovanému tužku a papír. Řekněte: „Napište mi jakoukoliv celou větu na tento papír.“ Poskytněte 30 sekund. Věta musí být smysluplná, nehodnotí se gramatické chyby. 1bod
 
X. Obkreslování
20. Položte před vyšetřovaného předlohu, papír, tužku a gumu a řekněte: „Obkreslete tento obrázek, prosím.“ Umožněte více pokusů, dokud vyšetřovaný neskončí a neodloží kresbu. Vyšetřovaný musí nakreslit 4stranný obrazec mezi dvěma 5strannými obrazci. Roztřesenost ani rotace obrazů nevadí. Maximální čas na kreslení je 1 minuta. 1bod
 
Maximální celkové skóre je 30 bodů (MINI-MENTAL STATE EXAMINATION, 2002).
 
Jiným orientačním testem je test hodin, kdy pacienta vyzveme, aby do kruhu o poloměru 10 centimetrů nakreslil hodinový ciferník, dále jej požádáme, aby vyznačil polohu ručiček v určité hodině. Pro hodnocení tohoto testu existuje mnoho schémat a bodovacích systémů. Ty však nejsou příliš nutné, protože výsledek pacientova snažení vidíme na první pohled. Test hodin je také užitečný pro srovnání pacientova výkonu v čase, které můžeme velmi jednoduše dokumentovat. Za normální nález považujeme, že si pacient správně rozvrhne střed a polohu jednotlivých číslic a správně vyznačí polohu ručiček v určitou hodinu (HOLMEROVÁ, 2007).
 
Mezi stavy, při nichž je kognice významně porušena řadíme demenci, delirium a depresi. Pro posouzení míry deprese lze využít Geriatrické škály deprese:
1. ANO, mívám ten pocit - 1 / NE - 0
2. ANO - 0 / NE - 1
3. / NE - 0
4. ANO, myslím si to - 1 / NE – 0
 
Tabulka Geriatrická škála deprese
Sledovaná položka
Hodnocení
Jste spokojen/a s tím, jak nyní žijete?
Ano 0
Ne 1
Jaké jsou Vaše činnosti a zájmy - stejné jako dříve nebo jste většiny z nich zanechal/a?
Stejné 0
Zanechal/la 1
Máte někdy pocit nicoty a prázdnosti Vašeho života?
Ano 1
Ne 0
Často se nudíte?
Ano 1
Ne 0
Jaká je převážně Vaše nálada, dobrá nebo špatná?
Dobrá 0
Špatná 1
Bojíte se často, že se Vám přihodí něco zlého?
Ano 1
Ne 0
Cítíte se většinou šťastný/á nebo nešťastný/á?
Šťastný/á 0
Nešťastný/á 1
Míváte často nebo převážně pocit bezmoci?
Ano 1
Ne 0
Zůstáváte raději doma nebo máte raději společnost?
Doma 1
Společnost 0
Máte problémy s pamětí, které jsou podle Vašeho názoru horší než u Vašich vrstevníků?
Ano 1
Ne 0
Myslíte si, že žijeme v hezké době?
Ano 0
Ne 1
Míváte někdy nebo dokonce často pocity, že jste pro ostatní bezcenný, že si Vás neváží, nerespektují Vás, nemají Vás rádi?
Ano, mívám ten pocit 1
Ne 0
Cítíte se převážně dobře, plný/á energie, chuti do života?
Ano 0
Ne 1
Míváte pocity beznaděje ze situace své, ze svého okolí či ze svého osudu?
ANO, myslím si to 1
Ne 0
Myslíte si, že se většině lidí daří lépe než Vám?
ANO, myslím si to 1
Ne 0
Hodnocení: 0-7 bodů odpovídá normě, 8-12 bodů mírná deprese, 13-15 bodů těžká deprese
Zdroj: Multimediální trenažér plánování ošetřovatelské péče, 2014
 
V současné době se v literatuře často objevuje pojem mírná kognitivní porucha (MCI Mild Cognitive Impairment), která je považována za přechodnou fázi mezi kognitivními změnami normálního stárnutí a časnou demencí. Odpovídá prodromální fázi demence a je významným rizikovým faktorem pro vznik demence.
Při hodnocení kognice provádíme screening (odhalí přítomnost poškození) i monitorování (sleduje vývoj a odpověď na léčbu). Testování by měla být prováděna vždy při příjmu a propuštění z institucionální péče, při překladu pacienta do jiného zařízení, při změně medikace, před závažným rozhodnutím v léčbě, při změně chování. V případě deliria opakujeme hodnocení po 8-12 hodinách. Po propuštění do domácího prostředí je vhodné testování provést v průběhu prvních šesti týdnů. Při testování zajistíme komfortní prostředí, vhodnou osobu, vhodné načasování.