Osetrovatelska_pece_o_seniory

5.3.4 Zásady pro efektivní komunikaci se seniory

5.3.4 Zásady pro efektivní komunikaci se seniory
 
 
Při komunikaci se seniory je důležité navázat kontakt, vzbudit důvěru, zlepšit porozumění a samozřejmě přimět seniora ke spolupráci. Jsou určitá vhodná témata, o kterých senioři rádi hovoří. Rádi vzpomínají na minulost, významné události, dobu, kdy žili aktivní život, co by ještě chtěli udělat, kdyby mohli, potěší je, když mohou mladší generaci poradit, rádi slyší, jak jim to sluší a stále myslí.
Zásady a doporučení pro efektivní komunikaci se seniory:
- jasně vymezit smysl a cíl komunikace,
- vybrat vhodné komunikační techniky na základě schopností a potřeb seniora,
- zajistit vhodné prostředí pro komunikaci,
- mít dostatek času, dodržovat slíbené termíny,
- rozpoznat a respektovat omezení patřící k věku,
- akceptovat smyslové, kognitivní a jiné specifické bariéry,
- při poruchách sluchu využívat také psanou formu informací,
- vždy se představit a nevyhýbat se dotekům (haptika),
- zásadně komunikovat se seniorem, ne jenom s jeho doprovodem,
- oslovovat seniora dle jeho přání,
- prokazovat úctu,
- nepoužívat formální fráze, zdravotnický žargon, odborné pojmy pečlivě vysvětlovat,
- pokud senior nerozumí, nepoužívat stejná slova, ale jiné výrazy,
- mluvit nahlas, ale ne vysokým hlasem,
- mlčky přejít afekty, slovní výpady,
- používat metody aktivního naslouchání,
- chválit za trpělivost,
- pečlivě sledovat neverbální projevy,
- nebagatelizovat seniorovy problémy,
- zapojit do péče rodinu,
- podporovat seniora v aktivním přístupu (POKORNÁ, 2011).