Zdravy_zivotni_styl

17 Zásady efektivní primární prevence a hodnocení preventivních programů

17 Zásady efektivní primární prevence a hodnocení preventivních programů
 
  
 
Formy programů primární prevence
Dlouhodobý / komplexní program primární prevence
Kontinuální, komplexní a interaktivní program, jehož součástí je i rozvoj sociálních dovedností.
 
Program primární prevence pro rizikové skupiny / program včasné intervence
Cílený program primární prevence pro skupiny osob, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory, tj. jsou více ohrožené než zbytek populace.
 
Program primární prevence pro rizikové osoby / program včasné intervence
Cílený program primární prevence pro jedince, u kterých jsou ve zvýšené míře přítomny rizikové faktory, tj. jsou více ohroženi než zbytek populace.
 
Peer program 
Vrstevnický program - zapojení předem vyškolených osob stejného věku, případně sociálního statutu do procesu formování postojů a získávání znalostí.
 
Edukativní program
Ucelený vzdělávací program, který zahrnuje teoretickou průpravu a základní informace z oblasti určité problematiky, prohlubování získaných znalostí, předávání aktuálních informací a nácvik praktických dovedností.
 
Interaktivní seminář
Většinou jednorázová aktivita, která interaktivní formou zprostředkovává informace o konkrétní problematice, sociálních a zdravotních důsledcích a s možnostmi, kam se obrátit v případě potíží spojených s daným problémem.
 
Vzdělávací seminář
Jednorázová vzdělávací aktivita většinou informačního charakteru zaměřená na jedno konkrétní téma.
 
Komponovaný pořad
Jednorázová aktivita, která kombinuje uměleckou formu (např. film, divadelní představení s konkrétní tématikou) s následnou diskusí s odborníky v dané oblasti.
 
Beseda
 Jednorázová aktivita. Lektor rozhovorem s posluchači zjišťuje jejich znalosti, názory a postoje a podle jejich úrovně se zaměřuje na konkrétní témata, odpovídá na dotazy a dává prostor pro vyjádření jednotlivých osob ve skupině.
 
Přednáška
Jednorázová aktivita (odborný výklad) ryze informačního charakteru, která nepředpokládá aktivní zapojení cílové skupiny.
 
 
Zásady efektivní primární prevence
Komplexnost
Program se zaměřuje nejen na konkrétní problematiku ale i na rozvoj sociálních dovedností (schopnost čelit sociálnímu tlaku vrstevníků, komunikativní dovednosti, posilování sebevědomí, možnosti efektivního řešení problémů), zdraví a životní styl.
 
Kontinuita
Důraz je kladen na zachování kontinuity uvnitř programu (jednotlivá témata na sebe navazují a vzájemně se doplňují) i vně programu (spolupráce s dalšími subjekty působícími v dané oblasti prevence)
 
Práce s malou skupinou:
Jednotlivé aktivity jsou realizovány se skupinou maximálně 30 účastníků.
 
Interaktivita:
Program zahrnuje aktivní účast cílové skupiny s využitím různých forem práce.
 
Flexibilita
Program reaguje na aktuální potřeby cílové skupiny, přizpůsobuje se novým trendům v oblasti dané problematiky.
 
Cílenost
Dílčí aktivity a zvolené metody jsou přizpůsobeny dané cílové skupině a jejím specifikům a potřebám.
 
Teoretická a praktická připravenost realizátora/realizačního tým
Pracovník realizující program má kvalitní teoretické znalosti z oblasti dané problematiky a praktické dovednosti v práci s danou cílovou skupinou.
 
Možnost kontaktu v odborném zařízení
Program nabízí v případě potřeby možnost kontaktu v odborném zařízení v daném regionu.
 
Důraz na kontext primární prevence
Program je vytvořen na základě znalosti specifik a potřeb dané lokality, zahrnuje spolupráci s pedagogy, rodiči a nejbližším sociálním okolím cílové skupiny.
 
Nabídka pozitivních alternativ
Program podporuje a nabízí aktivity vedoucí ke zdravému způsobu života.
Je v zájmu celé společnosti aby se v prevenci používaly efektivní postupy. Stručně řečeno nejdůležitějším ukazatelem efektivity preventivního programu je změna chování. Změna chování může poněkud korelovat se změnou postojů, ale korelace s mírou znalostí je velmi slabá a nespolehlivá. Preventivní programy zaměřené pouze na předávání znalostí proto nebývají efektivní.
 
 
Zásady efektivního programu všeobecné prevence
- Program začíná pokud možno brzy a odpovídá věku
- Program je malý a interaktivní
- Program zahrnuje podstatnou část cílové skupiny  
- Program zahrnuje získávání relevantních sociálních dovedností a dovedností potřebných pro život
- Program bere v úvahu místní specifika

- Program využívá pozitivní modely
- Program je soustavný a dlouhodobý
- Program je prezentován kvalifikovaně a důvěryhodně
- Program je komplexní a využívá více strategií
- Program počítá s komplikacemi a nabízí dobré možnosti, jak je zvládat
- Program spolupracuje s dalšími organizacemi
- Program spolupracuje s příbuznými či zainteresovanými osobami
- Program pomáhá ohroženým při přechodu do nového životního stadia
- Program obsahuje relaxační techniky, zvládání stresu
- Program počítá se selektivní prevencí u specifických oborů 

 
Druhy hodnocení programu
1. Zhodnocení výchozí situace.
2. Stanovení cílů, které budou hodnoceny.
 
Cíle by měly být měřitelné, definované a specifické. Cíle by měly být realistické a dosažitelné danými prostředky. Určitý výsledek nelze automaticky zevšeobecňovat.
 
3. Hodnocení edukačního procesu.
4. Hodnocení krátkodobého efektu programu.
5. Hodnocení dlouhodobého efektu programu.
6. Hodnocení poměru efekt versus cena
 
Do hodnocení ceny programu je třeba zahnout přímé náklady na přípravu, realizaci a hodnocení programu a u programů v pracovním prostředí i ztrátu pracovního času a tedy nižší produktivitu. Na druhé straně efekt programu by měl brát v úvahu např. lepší zdravotní stav, lepší sociální adaptaci, nižší kriminalitu, vyšší zaměstnatelnost, lepší produktivitu práce, stabilnější a kvalitnější sociální vztahy, vyšší kvalitu života i pozitivní působení jedince, který žije relativně zdravě, na okolí.
 
Literatura:
ŽÁKOVÁ, Markéta. 2006. Primární prevence – charakteristika [online]. NIDM MŠMT, poslední aktualizace 2009. [cit. 24-3-2013]. Dostupné z: http://www.nicm.cz/primarni-prevence-charakteristika.