Zdravy_zivotni_styl

7.2 Rizikové a ochranné faktory při vývoji SRCH

7.2 Rizikové a ochranné faktory při vývoji SRCH
 
  
Na vzájemném poměru rizikových a ochranných faktorů záleží, zda se z pouhého experimentování vyvine SRCH. Těchto faktorů je velké množství a zdůrazňuje se kombinace sociálních faktorů s biologickými. Celkově je možno je shrnout v několika oblastech:

Individuální faktory
rizikové: v předchozím dětství problémové chování, zanedbávání a zneužití dětí, v adolescenci malá sebedůvěra a sebeúcta, chronická nemoc a handicap, časné těhotenství a rodičovství, špatný školní prospěch, nejisté perspektivy pro budoucnost, nezaměstnanost, chudoba, nezdrženlivá osobnost, příslušnost k menšinám (rasovým, etnickým, náboženským)
ochranné: vysoká inteligence, sebeúcta a sebedůvěra, pozitivní perspektivy pro budoucnost, zapojení do „pozitivní“ skupiny vrstevníků, oceňování vzdělání a zdraví, účast na školních a dobrovolných aktivitách, empatie, altruismus,

Rodinné faktory
rizikové: významná ztráta v rodině (včetně rozkolu a zavržení svým rodičem), rodiče chronicky nemocní (tělesně nebo duševně, včetně závislosti na návykových látkách), rodiče příliš autoritativní nebo naopak dohled zanedbávající a nadměrně benevolentní, nedostatečná komunikace a dysfunkční rodina.
ochranné: dobré vztahy v rodině, otevřená komunikace, neautoritativní podpora dospívajícího (a jeho přijímání takového, jaký je), duchovní orientace; nepřítomnost rozporu mezi hodnotami rodiny a vrstevníků.

Společenské faktory
rizikové: chudoba, příležitost k nelegálním činnostem, negativní vzory v okolí, glorifikace rizikového a negativního chování v médiích, legální přístup ke zbraním, nízká úroveň vzdělání, nezaměstnanost.
ochranné: kvalitní školy, dospělí, kteří se věnují mládeži, pozitivní vzory ve společnosti, vytváření příležitostí pro kreativitu mládeže, přísné zákony o zbraních a drogách.
Docílit zřeknutí se již rozvinutého rizikového chování u dospívajícího je velmi nesnadné, a proto zásadní důležitost má účinná prevence. Jedná se zejména o osvojení si celoživotního zdravého životního stylu. Nejúčinnější je prevence primární, jejímž cílem je zabránit rozvinutí SRCH. Spočívá, jak známo, především v pozitivním citovém, hodnotovém a sociálním formování dítěte. Je třeba, aby byly naplněny základní potřeby dospívajícího: tvorba vlastní identity – osobnostní i sociální, potřeba jeho společenského uplatnění a společenské hodnoty především mezi vrstevníky. Hledáním si mladý člověk musí projít sám, ale potřebuje při tom nenápadnou a neautoritativní podporu a spolehlivé lidské vztahy. Ukazuje se však, že i obecné, etické a sociální normy společnosti s rozvojem syndromu rizikového chování v dospívání úzce souvisejí.