Obecna_a_vyvojova_psychologie

2.1 Hlavní teoretické přístupy

2.1 Hlavní teoretické přístupy
 
 
 
V této části se věnujeme některým hlavním přístupům týkajícím se kognitivního vývoje (J. Piaget), vývoje osobnosti (E.H. Erikson) a morálního vývoje (L. Kohlberg).
Začněme ale definicí pojmu vývoj a určením hlavních faktorů (determinant), které ho ovlivňují.
Vývoj je chápán jako řada změn, ke kterým dochází v zákonitém pořadí. U každého člověka můžeme rozlišit vývoj fyzický a psychický. A ačkoliv ani ve fyzickém vývoji nejsou jednotlivá období příliš markantní, je to s duševním vývojem ještě mnohem složitější. I zde však existují snahy o stanovení psychologicky několika odlišných vývojových etap.
Mezi hlavní obecné třídy faktorů, které ovlivňují duševní vývoj jedince, patří tyto čtyři: biologické, sociální, kulturní a psychické. Jde o třídy vlivů, které mohou změnit průběh vývoje. Žádná z nich však na něj nemá výlučný charakter. Otázka, zda je vývoj určen spíše přírodou nebo prostředím, je sterilní, neproduktivní. Produktivní otázka zní: jak ovlivňují příroda a prostředí vývoj osobnosti, již samotnou nelze převést ani na jeden z těchto faktorů, a jež je sama faktorem ovlivňujícím svůj vlastní vývoj.