Teorie_osetrovatelstvi

3.7 Model Marjory Gordonové – model funkčního zdraví

3.7 Model  Marjory Gordonové – model funkčního zdraví
 
 
Obrázek 2 Model M. Gordon (Zdroj: Autor)
 
Zdravotní stav klienta/pacienta může být funkční nebo dysfunkční a při použití tohoto modelu sestra získá
komplexní informace k sestavení ošetřovatelské anamnézy, pak stanoví aktuální i potenciální ošetřovatelské
diagnózy, a tak může pak efektivně naplánovat a realizovat ošetřovatelskou péči.
 
Typologie a definice:

- funkční typy zdraví - klientů (jednotlivců, rodin, komunit) jsou obecně odvozeny z interakce člověka a prostředí,
- zdravotní stav člověka je vyjádřením bio-psycho-sociální integrace (poruchy v jedné oblasti narušují rovnováhu/zdraví celého organismu),
- funkční typy zdraví jsou ovlivněny biologickými, vývojovými, kulturními, sociálními a duchovními (spirituálními) faktory.

Pro dysfunkční typ zdraví je charakteristické, že sestra stanoví ošetřovatelské diagnózy podle priorit a vytvoří adekvátní plán ošetřovatelské péče nejen u konkrétních chorobných stavů (sekundární a terciární prevence),
ale i u relativně zdravých jedinců, kdy v případě
neposkytnutí adekvátní ošetřovatelské péče (primární prevence) dojde k závažnému narušení zdraví a vzniku choroby.

 K posouzení, zdali jde o typ funkčního nebo dysfunkčního zdraví, je nutná adekvátní úroveň znalostí a dovedností sestry, zejména z oblasti klinické propedeutiky a psychologie a používání určitých standardních nástrojů např.: výchozí individuální zdravotní stav, normy stanovené pro věkovou skupinu, normy kulturní, společenské.

Základní strukturu tohoto modelu tvoří celkem 12 oblastí, z nichž každá představuje funkční nebo dysfunkční součást zdravotního stavu člověka (jakmile podle nich sestra získá důležité informace).
 
Obecná charakteristika jednotlivých oblastí:

1. Vnímání zdravotního stavu, aktivity k udržení zdraví
- jak klient/pacient vnímá svůj zdravotní stav a pohodu, a jakým způsobem o své zdraví pečuje,
- zahrnuje individuální zdravotní stav, jeho důležitost ve vztahu k současným aktivitám a plánům do budoucna,
- obsahuje také informace o tom, jak si klient/pacient  uvědomuje a zvládá rizika spojená se svým zdravotním stavem
  a životním stylem, jaká je úroveň jeho celkové péče o zdraví, např. dodržování aktivit, které podporují tělesné
  a duševní zdraví, dodržování lékařských a ošetřovatelských doporučení a následné péče v případě nemoci.
 
  2. Výživa a metabolismus
- popisuje způsob příjmu jídla a tekutin ve vztahu k metabolické potřebě organismu,
- dále různé typy projevů, které svědčí o způsobu lokálního zásobení výživnými látkami,
- zahrnuje individuální způsob stravy a příjmu tekutin, denní dobu příjmu potravy, kvalitu a kvantitu konzumovaného
jídla a tekutin, zvláštní preference určitého druhu jídla, užívání náhradních výživných látek a vitamínových preparátů,
- u malých dětí pak kojení a způsob krmení kojence,
- patří sem hodnocení stavu kůže, kožní defekty, poranění a celková schopnost hojení ran,
- patří sem také stav vlasů, nehtů, slizničních membrán, stav chrupu, tělesná teplota, výška a hmotnost.
 
3. Vylučování 
- tato oblast obsahuje informace o způsobu vylučování (tlustého střeva, močového měchýře a kůže),
- zahrnuje individuálně vnímanou pravidelnost ve vylučování, používání obvyklého postupu při vyprazdňování
   nebo používání projímadel, potíže nebo poruchy při vyprazdňování, tvar, kvantita a kvalita exkretů eventuálně
   triky používané k řízení vylučování.
 
4. Aktivita, cvičení
- popisuje způsoby udržování tělesné kondice cvičením nebo jinými aktivitami ve volném čase a při relaxaci,
  zahrnuje základní denní životní aktivity (sebepéči, soběstačnost), které vyžadují vynaložení energie a úsilí
  jako je hygiena, vaření, nakupování, stravování, práce, udržování domácnosti atd., obsahuje také všechny typy
  cviků, jejich kvantitu a kvalitu, včetně sportů, které jsou typické pro jednotlivce,
- faktory, které brání jednotlivci v provozování aktivit - např. dušnost, angína pectoris, neuromuskulární poruchy,
  svalové křeče při námaze, onemocnění srdečními nebo plicními chorobami atd. Patří sem i způsob trávení volného
  času a činnosti, které v něm jednotlivec vykonává, zdůrazňujeme ty činnosti, které mají pro jednotlivce největší
  důležitost.
 
5. Spánek, odpočinek
- popisuje způsob spánku, odpočinku, relaxace, trvání doby spánku během 24 hodin (noc, den),
- zahrnuje individuální vnímání kvantity a kvality spánku, odpočinku, a také vnímání úrovně životní energie získané
  odpočinkem,
- ptáme se také na způsob navození spánku, usínání, přerušování doby spánku, obvyklé činnosti před spaním,
  eventuálně užívání medikamentů na spaní.
 
6. Vnímání, poznávání
- popisuje se způsob smyslového vnímání a poznávání, patří sem přiměřenost smyslového vnímání, jako je
  sluch, zrak, chuť, čich, dotek, používání kompenzačních pomůcek nebo protéz,
- úroveň vědomí, mentálních funkcí zjištění, zda jednotlivec netrpí žádnou bolestí, eventuálně jak je bolest
  tlumena dále sem patří i zhodnocení poznávacích (kognitivních) schopností jako je schopnost - učení, myšlení,
  rozhodování, paměť, způsob slovního vyjadřování.
 
7. Sebekoncepce, sebeúcta
- popisuje emocionální stav a vnímání sebe sama,
- zahrnuje individuální názor na sebe, vnímání svých schopností, zálib, talentu (v oblasti tělesné, citové, poznávací),
  celkového vzhledu, vlastní identity (totožnosti), celkového pocitu vlastní hodnoty, celkový způsob emocionální reakce,
- způsob nonverbálních projevů jako je držení těla, způsob pohybu, oční kontakt, hlas a způsob řeči.
 
8. Plnění rolí, mezilidské vztahy
- popisuje způsob přijetí a plnění životních rolí a úroveň mezilidských vztahů,
- zahrnuje individuální vnímání životních rolí a z toho vyplývajících závazků a odpovědnosti,
- rozvážnost a snášení tíhy odpovědnosti v současné životní situaci,
- soulad nebo narušení vztahů v rodině, zaměstnání, ve vztahu ke společnosti (trestná činnost), plnění povinností
   ve vztahu k okolí.
 
9. Sexualita, reprodukční schopnost
- popisuje uspokojení nebo neuspokojení v sexuálním životě nebo se svým pohlavím,
- zahrnuje poruchy nebo potíže jednotlivce v této oblasti,
- zahrnuje reprodukční období ženy (premenstruální, menstruační cyklus, porody, potraty, postmenopauza)
  a problémy s tím související.
 
10. Stres, zátěžové situace, jejich zvládání, tolerance
- nejdůležitější životní změny v posledních dvou letech,
- popisuje celkový způsob tolerance a zvládání stresových situací,
- zahrnuje individuální rezervy nebo kapacitu ve zvládání narušování vlastní integrity, způsoby zvládání stresu, podpora rodiny a jiných podpůrných systémů vnímání vlastní schopnosti řídit a zvládat běžné situace.
 
11. Víra, přesvědčení, životní hodnoty 
- popisuje individuální vnímání životních hodnot, cílů nebo přesvědčení včetně náboženské víry a transcendence
  (to, co přesahuje smyslové nebo rozumové poznání), které jednotlivce vedou nebo ovlivňují jeho volbu nebo
   rozhodování,
- zahrnuje vše, co je v životě vnímání jako důležité, např. kvalita života, prožívání konfliktů v hodnotách, víře
   nebo očekávání, které se vztahují ke zdraví.
 
12. Jiné
- zde je možné zařadit jiné důležité informace, které nejsou obsaženy v předchozích oblastech.