Teorie_osetrovatelstvi

13.1 Vzdělávání zdravotnických pracovníků v oboru ošetřovatelství

13.1 Vzdělávání zdravotnických pracovníků v oboru ošetřovatelství
 
 
1) Zdravotničtí pracovníci způsobilí k výkonu povolání bez odborného dohledu po získání odborné způsobilosti:

a) kvalifikační studium: probíhá na VOŠ a na VS v souladu s příslušnými směrnicemi EU,

b) celoživotní vzdělávání (postkavifikační): jím si zdravotničtí pracovníci obnovují, zvyšují, prohlubují a doplňují vědomosti, dovednosti a způsobilost v příslušném oboru v souladu s jeho rozvojem a nejnovějšími vědeckými poznatky.
Součástí je také specializační vzdělávání (je zaměřeno na ošetřovatelství v klinických oborech, na různé formy ústavní, ambulantní, komunitní péče a na management ve zdravotnictví), jenž probíhá v akreditovaných zařízeních.
V rámci celoživotního vzdělávání je možné v oboru ošetřovatelství získat vyšší stupně akademického vzdělání (magisterské a doktorské).

2) Zdravotničtí pracovníci způsobilí k výkonu povolání pod odborným dohledem nebo přímým vedením:

a) kvalifikační studium: probíhá na SZŠ nebo v akreditovaném kvalifikačním kurzu,

b) celoživotní vzdělávání: jím si zdravotničtí pracovníci obnovují, zvyšují, prohlubují a doplňují vědomosti, dovednosti a způsobilosti v příslušném oboru v souladu s rozvojem oboru a nejnovějšími vědeckými poznatky.
 
Nový způsob profesní přípravy sester je podle strategie Zdraví pro všechny 21, kde smyslem je naučit kritickému
a tvořivému myšlení (jádro tvoří primární péče).

Mezinárodní kritéria pro vzdělávání:
- ukončené středoškolské vzdělání,
- výhradně odborné studium,
- zaměření - všeobecná sestra (profilace až ve specializačním studiu) - nejprve nauka o zdraví, prevenci, poté
   na onemocnění a péči v rozvoji soběstačnosti.
 
Regulace:
Do oblasti regulace spadají v EU vzdělávací profese: všeobecná sestra a porodní asistentka.

Účelem regulace tedy je:
- definovat profese,
- určovat vzdělávací standard (snaha o shodné vzdělávání v dané profesi),
- vytvářet etické standardy, pověřovací postupy.

Cíl regulace:
- vládní - chránit veřejnost,
- profesní - zajistit kvalitní péči, zlepšit praxi rozvojem základny dovedností.