Teorie_osetrovatelstvi

13.3 Základní principy vzdělávání podle WHO

13.3 Základní principy vzdělávání podle WHO
 
 
Základní principy vzdělávání podle WHO:

1) Jsou postupně realizovány ve všech zemích EU.
2) Profese všeobecných sester musí být součástí legislativy a regulačního rámce profese.
3) Vzdělání a praxe musí být založena na hodnotách a cílech, které vedou k podpoře zdraví a jeho udržení u jedince
    i komunity, na holistické péči o nemocného, péče musí být dle standardů.
4) Vzdělání musí být zaměřeno na individualitu jedince, ke kterému patří rodina, partner atd.
5) Vzdělání musí být interdisciplinární a multiprofesionální.
6) Pro přijetí do studijního programu Ošetřovatelství je nutné ukončené středoškolské vzdělání.
7) Kvalifikace porodní asistentky se získá buď v přímém programu nebo v programu navazujícím na kvalifikaci sestry.
8) Minimální kvalifikace v programu Ošetřovatelství je bakalář.
9) Po dokončení studia musí být profesní kvalifikace Všeobecná sestra, Porodní asistentka.
10)  Délka studijního programu musí být dostatečná, aby bylo možno získat specifické profesní kompetence,
       a nesmí být kratší než 3 akademické roky.
11)  Student nesmí být zaměstnanec, musí mít statut univerzitní student.
12)  Musí být jedna úroveň sester, kterým pomáhá zdravotnický asistent.
13)  Kurikulum musí být založeno na nejnovějších poznatcích.
14)  Specifické kompetence: pracovat v nemocnici, zařízeních primární péče a jako člen zdravotnického týmu.
15)  Direktivy EU - minimální požadavky.
16)  Ukončení studia a získání kvalifikace je základem pro další profesní vzdělávání či specializaci.
17)  Školy i střediska praktického vyučování musí být akreditované.
18)  Vzdělávací programy musí být akreditované, pravidelně revidované.
19)  Všechny studijní programy je nutné převést na kreditní systém v teoretické i praktické výuce. Je to určitý počet
        bodů, které student získá po splnění studijních požadavků a ověření získaných znalostí a dovedností z výuky
        daného modulu nebo praxe.
20)  Ředitel školy musí být akademicky vzdělaná sestra.
21)  Výuka musí být prováděna kvalifikovanými sestrami.
22)  Učitel ošetřovatelství a porodní asistence musí splňovat požadavky univerzitního učitele (Mgr., Dr.), dostatečné
        vzdělání pro realizaci strategií založených na nejnovějších poznatcích; mít kvalifikaci, na které je studijní program
        založen - mít 2 roky praxe, vyučovat v oblasti, v které je odborníkem; být odpovědný za dohled nad studenty
        na praxi.
23)  Pokud tyto učitelé schází, je možno povolat je ze zahraničí.
24)  Odborní asistenti musí být experty ve svém oboru a mít přípravu pro vyučování.
25)  Pokud asistenti schází, je možné povolat je ze zahraničí.
26)  Učitelé jiných disciplín musí být též specialisty ve svém oboru.
27)  Školy, fakulty, univerzity musí mít vhodné materiální, personální zdroje (knihovny, laboratoře atd.).