Teorie_osetrovatelstvi

11.4 Kvalitativní výzkum

11.4 Kvalitativní výzkum
 
 
Kvalitativní výzkum
Představuje systematický proces a subjektivní přístup k popisu a interpretaci životních zkušeností. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství je relativně nový, výzkumnice se o něj začaly zajímat až na konci 70. let a na začátku 80. let minulého století.
Kvalitativní výzkum se nejčastěji provádí jako intenzivní a dlouhodobý kontakt s terénem nebo životní situací. Tyto situace se týkají každodenního života jedince, skupiny nebo společnosti. Hlavním úkolem je ukázat, jak lidé v každodenních situacích rozumí probíhajícím procesům, jak je zvládají a jak provádějí příslušné akce.
 
V kvalitativním výzkumu hrají důležitou roli následující zásady:
a) otevřenost
- spočívá v otevřenosti vůči zkoumaným osobám,
-  z toho vyplývá, že plán výzkumu nebo hypotézy se dotvářejí až během výzkumu.

b) subjektivita
- musí dojít k částečné identifikaci se zkoumaným jevem, jen tento postup zaručí, že výzkumník získá přístup
  k subjektivním interpretacím zkoumaných osob,
- výzkumník by měl být upřímný a čestný.

c) procesuálnost
- výzkumný akt je procesem, v jehož průběhu se mění jeho jednotlivé prvky.

d) reflexivita
- tj. připravenost výzkumníka reagovat na nové nečekané momenty.

e) zaměření na případ
- každý výzkumný proces věnuje pozornost jednotlivým případům,
- podrobně je popisují, navrhují se pomocí nich teorie, které se také jim podřizují.

f) historicita a kontextuálnost
- určitým situacím můžeme porozumět až tehdy, když známe historii,
- kvalitativní výzkum zdůrazňuje kontextualismus v souvislosti se snahou pochopit jevy, chování v jejich kontextu.

g) problematizace determinovanosti
- ve společenských vědách je problematické hledat kontextově nezávislé zákonitosti,
- uplatňuje se pojem pravidlo, který vychází z toho, že pravidelnosti v jednání lidí jsou vysvětlitelné používáním
  systému pravidel, který je však neustále v procesu změn.
 
V kvalitativním výzkumu jsou vědecké otázky, ne cíle a hypotézy. Může být i víc hlavních otázek, které mohou být doplněny podotázkami. Otázky tvoří pracovní pomůcky, ne pravdy, které se budou zkoumat. Vědecká otázka se
začíná slovy: objevit, porozumět, hledat, zkoumat, porozumět. Výsledkem výzkumu má být popis. Otázky jsou
během výzkumu často reformulovány.
 
Rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem:
- kvalitativní výzkum je orientovaný holisticky,
- kvantitativní výzkum je reduktivním zkoumáním (výzkumník zkoumá pouze oddělenou část),
- v kvalitativním výzkumu jsou data nenumerická,
- v kvantitativním výzkumu mají číselnou podobu,
- v kvantitativním výzkumu není obtížné určit validitu,
- v kvalitativním výzkumz  tomu tak není.

V ošetřovatelství se používá kvantitativní i kvalitativní výzkum.