Osetrovatelske_postupy

1.3 Součásti a vybavení ošetřovací jednotky

1.3 Součásti a vybavení ošetřovací jednotky
 
 
Ošetřovací jednotka se skládá z pokojů pro nemocné a z komplementů (např. vyšetřovna a ošetřovna, pracovna sester, kuchyňka, jídelna, denní místnost, koupelna, klozety, místnost pro čištění a úklid pomůcek, místnost pro uskladnění prádla a náhradních pomůcek).
 
Pokoje pro nemocné
Umístění, vybavení a zařízení pokojů pro nemocné musí odpovídat určitým hygienickým požadavkům. Pokoje musí být prostorné, vzdušné a dobře větratelné. Zařízení pokojů má být jednoduché, vkusné a hlavně účelné. Počet pokojů na ošetřovací jednotce je dán velikostí a stavebním uspořádáním ošetřovací jednotky. Obvykle je to 5-8 pokojů.
Počet lůžek na pokoji je různý, od 1-6 lůžek, ideální pro klienty a pro ošetřující personál jsou pokoje 2-3 lůžkové. Kromě lůžek, která mají být přístupná ze tří stran (nožní a obou bočních), noční stolek, židle, patří k základnímu vybavení pokoje i jídelní stůl, židle, věšák a šatní skříň. Nábytek má omyvatelný povrch z důvodů povrchové desinfekce.
Každý nemocniční pokoj musí být vybaven umyvadlem s tekoucí teplou a studenou vodou. Pokoje v nových (rekonstruovaných) nemocnicích jsou vybaveny obvykle vlastním sociálním zařízením – WC, sprchový kout, umyvadlo. Denní osvětlení zajišťují okna, musí být opatřena roletami, aby se zabránilo oslňování nemocných slunečními paprsky. Umělé osvětlení zajišťují zářivky nebo žárovky, které mají být z mléčného skla. Kromě osvětlovacího tělesa, umístěného uprostřed stropu, má mít každý nemocný za hlavou lůžka osobní osvětlení a signalizační zařízení, které mohou klienti využít v jakémkoliv případě, či dotazu. Teplota ovzduší má být udržovaná přiměřená a stálá. Pro dospělé je vhodná teplota mezi 18-20 °C, pro kojence 20-22 °C. Vlhkost vzduchu má být asi 55 %. Větrá se několikrát denně.
V současné době začíná být běžné, že každá ošetřovací jednotka má alespoň jeden tzv. nadstandartní jednolůžkový pokoj, který kromě běžného vybavení a sociálního zařízení je zařízen televizí, telefonem, lednicí, varnou konvicí, připojením na internet apod. Snahou je vyhovět individuálním požadavkům klientů při jejich hospitalizaci.
 
Vyšetřovna a ošetřovna
Tyto místnosti jsou určeny k vykonávání vyšetření nemocných, provádění některých léčebných a ošetřovacích výkonů, sepsání anamnézy klienta atd. Je vybavena vyšetřovacím stolem, skříněmi s pomůckami nutnými k daným výkonům, psacím stolem, počítačem, obvykle dvěma židlemi, dle charakteru oddělení i převazovým stolkem. Ošetřovna je místnost, kde zdravotnický personál chystá pomůcky k různým výkonům, bývá často spojena s pracovnou sester.
 
Pracovna sester
Důležitá místnost pro práci sestry a ostatního zdravotnického personálu. Slouží k přípravě pomůcek, léků, k administrativní činnosti, k vedení záznamů o klientech, provádí se zde čištění, dezinfekce a příprava pomůcek ke sterilizaci. Tato místnost je vybavena psacím stolem, počítačem, tiskárnou, příruční lékárnou, skříněmi s pomůckami, lednicí pro úschovu léků, stolky na přípravu pomůcek k různým výkonům atd.
 
Pracovna sester
 
Zdroj: Autor
 
Kuchyňka, jídelna, jídelní kouty
Kuchyňka slouží pouze k ohřívání stravy přivezené z centrální kuchyně, jídlo se zde nepřipravuje, nevaří. Je vybavena sporákem, skříněmi s nádobím, mikrovlnou troubou, varnou konvicí, dvojitým dřezem, pracovním stolem, ledničkou, někde i myčkou nádobí. V kuchyňce se také připravují čaje pro hospitalizované.
Dle stavebního uspořádání mají ošetřovací jednotky buď jídelnu, nebo jídelní kouty. Jídelna je určena ke stolování chodících nemocných, umožňuje tak kulturní stolování. Jídelna někde slouží i jako denní místnost pro klienty.
 
Kuchyňka
 
Zdroj: Autor
 
Inventář, spotřební materiál, prádlo
Základní vybavení ošetřovací jednotky se nazývá inventář. Inventář je evidován a každý předmět, vybavení je zapsáno do inventárního deníku. Za inventář zodpovídá staniční sestra či vrchní sestra. Záznam o inventáři se vyhotovuje dvojmo, originál zůstává na oddělení, kopie je uložena na inventárním oddělení. Větší předměty a předměty vyšší ceny jsou označeny inventárním číslem. Předměty nižší ceny jsou evidovány souhrnně, je evidován jejich počet.
Kromě inventáře je na ošetřovací jednotce řada pomůcek na jedno použití (stříkačky, jehly, infuzní sety, obvazový materiál atd.), tento materiál není evidovaný a označuje se jako spotřební materiál.
Největší součástí inventáře ošetřovací jednotky je nemocniční prádlo. Manipulaci s prádlem je třeba věnovat zvýšenou pozornost, při nesprávném zacházení se zvyšuje riziko přenosu nozokomiálních nákaz. Čisté prádlo je uloženo v příručním skladu nebo ve skříni na chodbě, je roztříděné dle druhu. Znečistěné prádlo se na oddělení shromažďuje co nejkratší dobu, a to v místnosti k tomu vyhrazené. Znečištěné prádlo netřídíme, dáváme ho do speciálně označených pytlů a posílá se od ústavní prádelny. Pokud je třeba použité prádlo třídit, musí se pracovník chránit ochranným oblečením (empír, ústenka, rukavice). Povinností každého pracovníka je zacházet s materiálem a pomůckami šetrně a hospodárně.
 
Vozík na čisté a špinavé prádlo
 
Zdroj: Autor
 
Udržování čistoty a pořádku na ošetřovací jednotce
Prostředí ošetřovací jednotky obsahuje velké množství choroboplodných zárodků a ty mohou být zdrojem nozokomiálních a jiných nákaz.
Úklid ošetřovací jednotky provádí pomocný personál, dnes zaměstnanci úklidových firem. Sestra dohlíží na práci pomocného personálu, zejména na postup při úklidových pracích a používání správné dezinfekce. Podlahy se myjí několikrát denně teplou vodou s dezinfekčním roztokem, který je pravidelně měněn dle rozpisu z důvodu zabránění vzniku rezistence mikrobů na daný prostředek. V době úklidu se musí dbát na bezpečnost pacientů, hrozí nebezpečí uklouznutí a poranění. Nábytek se otírá teplou vodou s dezinfekčním roztokem. Použitý spotřební materiál musí být tříděn, pytle či sběrné kontejnery jsou barevně, viditelně označeny – infekční odpad, sklo, ostré. Materiál se odstraňuje do igelitových pytlů a ty se denně vyvážejí.