Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

7 Analýza dílčích fází edukačního procesu

7 Analýza dílčích fází edukačního procesu
 
 
 
1. Posuzování - anamnéza, sběr dat a informací o nemocném, analýza klientových schopností učit se, posouzení potřeb klienta/pacienta získat nebo rozšířit si vědomosti, dovednosti, návyky.
2. Stanovení edukační diagnózy - identifikace problémů klienta/pacienta, sestra přesně specifikuje vědomosti, dovednosti a návyky, které klient/pacient nemá a mít by měl.
3. Plánování - sestra stanovuje priority edukace, volí metody, vybírá obsah, plánuje učivo s ohledem na pedagogické principy a zásady výchovy (princip cílevědomosti, soustavnosti, aktivnosti, názornosti, uvědomělosti, trvalosti, přiměřenosti, emocionálnosti, všestranného výchovného zaměření), stanovuje cíle edukace v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní.
4. Realizace - naplánované vyučovací strategie probíhají tak, abychom dosáhli žádoucího výsledku s přihlédnutím k věkovým a individuálním zvláštnostem klienta/pacienta.
5. Zhodnocení - zjištění, zda bylo dosaženo stanovených cílů edukace, zda si klient osvojil požadované vědomosti (kladení otázek a posouzení odpovědí klienta) a dovednosti (pozorování zručnosti klienta při provádění praktických úkonů), zhodnocení efektivnosti edukačního plánu, zápis o edukaci klienta/pacienta.
 
Literatura:
KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 186 s. ISBN 80-244-0599.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001, 179 s. ISBN 802460192380-246-0192-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 978-80-7367-427.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a aktualit. vyd. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.  2. rozšiř. A aktualit. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika.  1. vyd. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateľstve. 1. vyd. Martin: Osveta, 2005. s. 117. ISBN 80-8063-193-X.