Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient

9.6 Rovina vztahu zdravotník a pacient
 
 
  
Vztah zdravotnický pracovník - pacient je jedna s forem mezilidských vztahů, v každém vztahu se prolínají dvě roviny interpersonálního chování:
a) Sociální rovina - vzájemné působení a komunikace mezi osobami v rozdílných sociálních rolích. Roli lze chápat jako schéma potřeb, citů, postojů, hodnot, činností a cílů, které by měly podle očekávání společnosti charakterizovat představitele určité pozice (např. sestru). Znemožnění nebo zabránění života ve společnosti, v sociální roli je sociální deprivace.  Jako pacient se člověk stává závislým na poskytovateli péče, vstupuje do nového sociálního vztahu a získává novou sociální roli.
 
b) Osobní rovina - člověk vstupuje do vztahu jako neopakovatelné individuum se svou kompletní a složitou strukturou. Představují ji osobnostní a sociální charakteristiky se všemi sociálně-kulturními vlivy, které působily na člověka v průběhu života, včetně vztahů v původní rodině, ale i osobní hodnoty, potřeby, postoje, motivace, zájmy aj.
 
Vztah mezi zdravotníkem a pacientem není stabilní. Neustále se formuje, mění a vyvíjí v závislosti na celospolečenské atmosféře v daném období, na typu nemocničního oddělení, na charakteru onemocnění, na osobnosti pacienta i zdravotníka a předchozích životních zkušenostech.
 
Komunikace s pacientem
- určuje v konečném výsledku celkovou úroveň vztahů mezi zdravotníkem a pacientem,
- kvalitní komunikace je základem zdravého vztahu,
- znamená spoluúčast, umění vidět a vědět,
- osobní rozhovor a chování je zkouškou zralosti zúčastněných osob,
- efektivita pouze při zohlednění biologických, psychologických, duchovních a sociálních východisek obou partnerů,
- nutné jsou komunikační schopnosti - umění naslouchat, zájem o druhého, vše vysvětlit.
 
Evalvace - pozitivně vyjádřený vztah. Všechny evalvační prvky v komunikaci, které představují slovní i mimoslovní projevy uznání, vážnosti aj.
Devalvace - negativně vyjádřený vztah. Všechny devalvační prvky v jednání, které narušují efektivní komunikaci - absence taktu, hrubé chování, přehlížení, výsměch, pomluvy aj.