Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

5.3 Prostředí vrstevnických skupin

5.3 Prostředí vrstevnických skupin
 
  
Vrstevnická skupina je:
- malá, primární, neformální sociální skupina, homogenní hlediska členů,
- po rodině je to nejdůležitější socializační činitel,
- souvisí s ní problém volného času,
- v heterogenní skupině převládají vztahy nadvlády (dospělí), ale i ve skupině vrstevníků se děti učí vztahům rovnoprávnosti,
- normy a hodnoty jsou volnější,
- vznikají od počátku školní docházky a s věkem jejich význam roste,
- umožňují osamostatňování dětí od rodiny a jejich vstup do širších sociálních struktur.
 
Pro děti a dospívající jsou ve vrstevnické skupině  přitažlivé především:
- kooperace, zážitky, sebeuplatnění,
- přiznání fyzické a duševní vyspělosti,
- vztahy rovnoprávnosti,
- osobní nezávislost na dospělých,
- vrstevnická skupina oceňuje nápaditost, iniciativu, smysl pro humor, odbornost, ochotu atd.,
- uspokojuje i primární biologickou a sekundární psychickou potřebu uvolnění, relaxace, zábavy; snahy o určité postavení, prestiž,
- vrstevnické skupiny jsou pro své členy převážně referenčními skupinami a stávají se konformními (média, styl vyjadřování, hudba atd.),
- se vzrůstající stabilitou se stávají adolescenti kritičtější k sobě i k vrstevníkům (vybíravost, hodnocení, konfrontace)
- ve vrstevnických skupinách probíhá stabilizační proces, jenž je uskutečňován prostřednictvím skupinových vlivů a požadavků na členy
- parta je typ malé sociální skupiny s vysokou mírou soudržnosti, těsnými sociálními vztahy, vysokým stupněm spolupráce a stabilními sociálními rolemi, mohou mít společné cíle a zájmy členů,
- lze je rozdělit na:
a) pozitivní - dobrá parta,
b) negativní - výtržnictví, pouliční party, tlupy, gangy, kriminální až společensky nebezpečná činnost.
 
Charakter interakce při utváření sociálních skupin s nevhodným společenským zaměřením:
- ve vrstevnických skupinách probíhá socializační proces, jenž je uskutečňován prostřednictvím skupinových vlivů a požadavků na členy (platí obecně i pro asociální skupiny) a to především prostřednictvím:
a) vytváření povědomí o cílech skupiny, jež jsou hodnoceny jako žádoucí,
b) hodnocení a výběru prostředků, které jsou přípustné k dosažení těchto cílů,
c) schvalování vybraných norem jednání a poskytování motivace jedincům k dosažení uznávaných cílů,
d) vytvoření jistého vzoru chování a srovnávání konkrétních projevů s tímto vzorem,
e) vytváření souboru sankcí a odměn, jimiž je chování jedinců postihováno,
- rámec rodiny si dítě doplňuje dalším rámcem vrstevníků a kamarádů,
kritičnost vůči (nejen) rodičovské autoritě podporuje hlavně v dospívání rostoucí vliv vrstevnické skupiny,
- společenským kontextem je: oslabená úloha rodiny, sílící vliv sociálních institucí, význam vrstevnické kultury (osobním kontextem je pak tzv. krize dospívání),
- přílišný důraz, který veřejnost klade na momenty sociální deviace mladistvých (alkoholismus, drogy, kriminalita, promiskuita atd.), může vést až k hodnotovému stereotypu, vyjádřenému názorem o „zkaženosti mládeže“,
- jestliže členové party naleznou společného nepřítele, mohou se tyto party změnit v gangy,
- pak si postupně parta vytvoří si pevnou hierarchickou organizaci, v jejímž čele stojí vůdce,
- s nástupem adolescence se většina part a gangů rozpadá,
- nerozpustí-li se však ve volnějších přátelských kruzích, pak se zpravidla jejich nepřítel zobecní na společnost reprezentovanou dospělými a jejich asociální činnost dostane ideologické ospravedlnění, např. začleněním do hnutí punk či skinheads apod.,
- vznikají tak delikventní gangy a extrémní hnutí mládeže, která už představují vážný sociální problém.
 
Gangy
- jsou skupiny s asociálním zaměřením, většinou pevně organizované a řízené autoritativním vůdcem, jejich činnost může být kriminální a pak jsou společensky nebezpečné,
- gangy jsou často nejdůležitějším činitelem při osvojování deviantního chování, přičemž porušování norem je běžným způsobem zabezpečení kolektivní existence i výrazem opovržení vůči světu dospělých,
- reakce společnosti vůči mladistvým jsou však často zaměřeny ani ne tak proti určitému porušení normy, kterého se dopouštějí, ale proti partě či hnutí jako celku,
- jednotlivec není sankcionalizován jako chybující individuum, ale jako člen zločinecké bandy.
 
Možné způsoby jak dítě bránit před nevhodnou společností:
- kvalitnější mladá společnost (sdružení, sportovní kluby, …),
- učit dítě, aby si vážilo vlastní osobnosti,
- učit dítě rozlišovat mezi skutečným přátelstvím a bezohlednými vztahy.
  
Lokální prostředí:
- prostředí místní = tam kde člověk žije, co a kdo ho obklopuje - tím vším je ovlivněn