Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

12.2 Edukační standard

12.2 Edukační standard
 
  
Edukační standard
Se zavedením hodnocení a kontroly kvality ošetřovatelské péče je velmi aktuální otázka standardů. V praxi se již běžně setkáváme ze standardy ošetřovatelské péče, za úvahu však stojí i zavedení edukačních standardů. Edukační standard by měl vypovídat o rozsahu informací podaných pacientovi a jeho rodině a tím by byla zdokumentovaná jeho spoluúčast v ošetřovatelském procesu, čímž převezme určitou zodpovědnost za průběh léčby. Příklad edukačního standardu - návrh, je možné upravit dle potřeb oddělení:
 
Tabulka 3 Ukázka edukačního standardu
Název standardu:
Edukační standard pro pacienta s vředovou chorobou gastroduodenální
Číslo: 1
Téma standardu:
Výživa nemocného s vředovou chorobou
Datum zavedení:
Podtéma:
Sestavení jídelního lístku
Datum kontrol:
Skupina edukantů:
Pacient s dg. vředová choroba gastroduodenální
Rodinní příslušníci (manželka…)
Podpis auditora:
Oddělení:
Interní
Podpis vrchní sestry:
Cíle edukace:
Pacient získá vědomosti o správné výživě při onemocnění vředovou chorobou gastroduodenální a bude schopen zhotovit jídelní lístek, uvědomí si nutnost dietních opatření a změny životosprávy.
Kritéria struktury:
Edukátor:
Sestra s osvědčením k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu v oboru všeobecná sestra, nutriční terapeut.
Prostředí:
Klidné prostředí, upravení komfortu pro pacienta (rodinné příslušníky).
Doba:
Stanovení času a doby edukace.
Pomůcky:
Brožura o dietě, ukázka jídelníčku, video…
Dokumentace:
Ošetřovatelská dokumentace, edukační plán…dle zvyklostí oddělení.
Kritéria edukačního procesu:
 
 
- sestra si ověří totožnost pacienta,
 
- sestra zhodnotí momentální stav pacienta, připravenost a
  Schopnost,
 
- sestra zjistí úroveň vědomostí – deficit,
 
- sestra zformuluje společně s pacientem cíle,
 
- sestra předá a doporučí vhodné informační zdroje,
 
- sestra zodpovídá na dotazy a ověří si pochopení
  problematiky klientem,
 
- sestra zaznamená do příslušné dokumentace výsledky
  Edukace,
Kritéria výsledku:
 
 
Zná pacient sestru, která ho edukovala?
 
Zná pacient důvod a význam edukace?
 
Pochopil pacient vztah životosprávy - stravování a onemocnění vředovou chorobou?
 
Identifikovala sestra správně deficit znalostí v oblasti výživy?
 
Umí pacient popsat hlavní složky diety?
 
Umí pacient vytvořit jídelníček?
 
Ví pacient, kde získat další informace?
 
Je v dokumentaci úplný záznam o edukaci?
Zdroj: Autor
 
Tabulka 4 Ukázka edukačního pánu
Posouzení, dg. edukační záměr
Edukační cíl
Příprava plánu
Realizace
Vyhodnocení
V rozhovoru s pacientem zjištěna:
 1. neznalost faktorů zhoršující průběh léčby,
2. neznalost skladby potravy pro dietu,
3. neinformovanost o účincích a době podávání léků,
 
 
 
1. Pacient zná faktory (+,-), které ovlivňují léčbu.
 
2. Pacient zná vhodná a nevhodná jídla, umí si sestavit jídelníček.
3. Pacient ví, jak působí Anacid a zná správnou dobu užití (další léky).
Metody: rozhovor, vysvětlování, ukázka jídelníčku…
Prostředí: pokoj p/k
Počet a délka edukací:
2x 30 minut
1. setkání:
-     seznámit se s faktory,
-     probrat vhodné a nevhodné potraviny včetně přípravy pacienta připraví jídelníček,
-      vysvětlí užívání léků.
2.            setkání:
- odpověď na dotazy, ověřit si pochopení problematiky, zhodnotit jídelníček.
Popsat průběh
Vyhodnotit úroveň dosažených cílů, event. návrh na reedukaci…
1. Datum:                   Podpis sestry:
3. Datum:        Podpis sestry:
2. Datum:                   Podpis sestry:
4. Datum:        Podpis sestry:
Zdroj: Autor