Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

10.5 Schopnosti

10.5 Schopnosti
 
  
Schopnosti jsou obecné předpoklady k určité aktivitě. Vznikají na základě vrozených dispozic = vloh, které se dále rozvíjejí učením, pokud jsou dostatečně stimulovány, tj. v závislosti na kvalitě působení prostředí.
 
Stupně schopností:
Nadání = souhrn schopností určitého druhu, který umožňuje pozoruhodné, nadprůměrné výkony v dané činnosti.
Talent = vysoce rozvinutý souhrn schopností. Talent umožňuje člověku, aby ve svém oboru dosáhl vynikajících výkonů.
Genialita = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvořit vrcholná až epochální díla.
 
Druhy schopností:
Obecné schopnosti - umožňují úspěšné vykonávání mnoha činností (moudrost, soudnost…).
Specifické schopnosti - umožňují úspěšné vykonávání speciálních druhů lidské činnosti (hudební, matematické, herecké, řečnické schopnosti).
 
Primární schopnosti - umožňují rozvoj ostatních schopností. Patří k nim: schopnost vnímání (schopnost rozlišit zrakové, sluchové a jiné podněty, schopnost prostorové orientace, všímavost aj.), představivost  (schopnost vybavování představ, fantazie), intelekt (schopnost poznávat, tvořit, hodnotit, tendence myslet určitým způsobem), psychomotorika (schopnost přesnosti, koordinace pohybů), emocionalita (schopnost navázat citový vztah, a záměrně v sobě vyvolávat citové stavy).
Sekundární schopnosti jsou všechny ostatní schopnosti, které se rozvinuly na základě primárních schopností (např. schopnost číst a psát).
 
Základní faktory vývoje schopnosti:
- včasná stimulace dané vlohy,
- systematické a intenzivní cvičení již v dětství,
- navození udržování příslušné motivace.