Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

5.7 Pedagogické a sociální kompetence učitele

5.7 Pedagogické a sociální kompetence učitele
 
  
Pedagogické kompetence:
a) v oblasti morální:
učitel působí na svěřence především svou osobností, přičemž jednotícím střediskem veškerého výchovného umění je jeho osobní život,
- učitel musí být trpělivý a optimistický,
- jen duševně vyzrálý člověk může utvářet duševně ty druhé,
- učitelé, jejichž vlastní osobnost je stabilní a vyrovnaná, pomáhají překonat svým žákům jejich problémy,
- učitelé, jejichž osobnost je nestálá (např. cholerici), mohou být až zdrojem neurotizace svých žáků a k jejich problémům ještě přidávat další duševní a citovou zátěž - stres,
- pro mnohé děti, a zvláště dospívající, se učitel stává „ideálem“, tedy jakýmsi vzorem, jejž se snaží napodobovat,
- velmi tedy záleží na jeho osobním vystupování a chování ve škole i mimo ni,
- učitel se musí vyvarovat přesvědčení o vlastní neomylnosti a nenahraditelnosti, nesmí dávat zvláštní přednosti a výhody některým žákům, pronásledovat jiné, prosazovat vlastní názory, i když nejsou správné a pramení z nepřipravenosti.
 
b) v oblasti pedagogicko-psychologické:
Učitel musí především:
- zvládat podmínky výchovně vzdělávacího procesu, které se mění, analyzovat vývoj výchovně vzdělávacího procesu, a na tomto základě určovat postup a organizaci pedagogické práce s dětmi,
- bezpečně ovládat didaktiky příslušných učebních předmětů,
- prakticky uplatňovat nabyté poznatky ve výchovně vzdělávací práci,
- umět analyzovat pedagogické problémy z psychologického hlediska,
- mít schopnost rozpoznat nadání a talent žáků, rozvíjet jejich zdravé zájmy,
- mít dovednost vést kolektiv žáků a využívat jeho vlivu ve výchovně vzdělávacím procesu,
- být připraven na výkon funkce třídního učitele,
- mít schopnost používat moderních vyučovacích metod a didaktické techniky,
- být připraven na práci v zájmových kroužcích.

c) v oblasti specializované odbornosti:
- učitel musí zvládnout po stránce odborné i metodické vyučování vlastního aprobačního předmětu.
 
 
Sociální kompetence
- tato způsobilost vyjadřuje, nakolik se učitel shoduje s požadavky vyplývající ze své funkce výchovy (u učitele má významnou úlohu jeho potřeba mezilidských vztahů pedagogického působení a sebevzdělávání, především pak potřeba etiky učitelského povolání a odpovědnost za žáky).
 
 
Shrnutí o kompetenci
- pojem profesionální kompetence (způsobilost) vyjadřuje soubor kvalifikačních a osobnostních předpokladů nezbytných pro úspěšný výkon profese,
- formují se postupně v průběhu profesionální dráhy, avšak jádro kompetence by si měl přinést každý učitel již při vstupu do profese a rozvíjet je,
profesní kompetence učitele se vytvářejí:
- celoživotním vzděláváním,
- zkušenostmi z praxe,
- vlivem profesionálního prostředí ve škole - působení učitelského sboru a vedení školy,
- reflexí výchovné a vzdělávací reality,
- sebereflexí - sebepoznání prostřednictvím hospitací.

Kompetence lze rozdělit do dvou skupin:
a) osobnostní vlastnosti, schopnosti a dovednosti
- vysoká míra osobní zodpovědnosti, tvořivost, schopnost řešení problémů, kritické myšlení, týmová spolupráce schopnost iniciování změn, vysoká úroveň socializace spojená s porozuměním, empatií a tolerancí, morální kvality,
 
b) odborné (kvalifikační) předpoklady
- vztahují se k vyučovanému předmětu/oboru a vztahují se k pedagogické práci učitele,
- zásadní význam pro výkon profese má pedagogická kompetence, zahrnuje vědomosti, dovednosti a postoje učitele:
- interpersonální strategie,
- strategie učení žáků a studentů,
- komunikativní dovednosti,
- projektování kurikula,
- organizace a řízení učebních činností žáků a studentů,
- užívání aktivizujících a heuristických metodických postupů ve vyučování,
- rozvoj osobnosti žáků a studentů,
- ovládání účinných a objektivních nástrojů hodnocení výsledků vyučování,
- ovládání didaktických a informačních technologií,
- pedagogická tvořivost při tvorbě učebních pomůcek a inovaci metodických postupů,
- sebehodnocení a sebereflexe.