Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

7.8 Styly vedení studentů - pacientů

7.8 Styly vedení studentů - pacientů
 
  
a) Autoritativní styl vedení studentů/pacientů ve výuce je možné charakterizovat takto:
- student/pacient  je pouze objektem učitelova působení,
- učitel/sestra má vše ve svých rukou,
- učitel přesně plánuje, určuje zaměstnání studentů/pacientů,
- z toho vyplývají i používané metody výuky,
- výsledky převážně autoritářského vedení je stav, který je možno nejen u některých učitelů/sester, ale na celých školách dobře registrovat,
- studenti/pacienti se snaží ne pro svoje formování, ale pro učitele/sestru, aby se mu zalíbili,
- snižuje se zájem studentů/pacientů,
- studenty/pacienty i učitele/sestru nezajímá proces, ale pouze jeho výsledek (honba za dobrou známkou bez ohledu na způsob jejího dosažení),
- často dochází ke konfliktním situacím atd.
 
b) Liberální styl vedení je protipólem autoritářského stylu:
- edukace se vyznačuje neorganizovaností, její řízení se předává studentů/pacientů, aniž je někdo učil, jak to dělat.
 
c) Demokratický styl vedení:
- za jeho hlavní znak bychom mohli považovat skutečnost, že se studentům/pacientům počítá jako s partnerem učitele/sestry,
- učitel/sestra má zájem o poznání studenta/pacienta, jeho individuální zvláštnosti,
- učitel/sestra hledá adekvátní způsoby formování studenta/pacienta  osobnosti,
- snaží se o individualizovaný proces edukace, odhalovat možnosti studentů/pacientů,
- studenti/pacienti mají důvěru k učiteli/ k sestře, spolupracují s ním, získávají víru ve své síly, chtějí být lepší, oceňují učitele/sestru.
 
d) Pružný styl vedení:
- při němž jsou respektovány rozhodující podmínky edukace: osobnost pedagoga, osobnost studentů/pacientů, podmínky práce, cíle, kterých má být dosaženo.