Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

3.5 Vyučování

3.5 Vyučování
 
  
Vyučování:
vyučováním se dříve označoval proces, v němž učitel v souladu se vzdělávacími a výchovnými cíli společnosti navozoval a řídil učební činnost žáků tak, aby si osvojili určené učivo, pochopili poznávanou skutečnost, rozvinuli své schopnosti, a tak současně utvářeli svou osobnost,
- vyučováním jsme rozuměli také proces, jehož prostřednictvím žák nebo jiná osoba v roli řízeného subjektu dosahovala určitého vzdělání,
- vyučování se však chápalo a chápe i jako činnost učitele, který řídí vyučovací proces tak, aby se žák aktivně učil, poznával a objevoval nové poznatky, osvojoval si dovednosti a návyky, rozvíjel své schopnosti atd.,
- vyučování bylo chápáno jako hlavní forma výchovy a vzdělávání,
- abychom se vyhnuli možnému nedorozumění, kdy se termínem vyučování jednou rozumělo, jak výše uvádíme, označení jednotného systému činností učitele (vyučování) a současně i činností žáků (učení),
- po druhé se pojmem vyučování rozuměla pouze činnost učitele, užívali jsme jako základní didaktickou kategorii vyučovací proces, jímž jsme chápali cílevědomé, záměrné působení řídícího subjektu vyučování, tj. učitele, lektora, mistra odborné výchovy apod., na řízený subjekt, tj. na žáka, učně, účastníka postgraduálního studia apod., a to tak, aby byl řízený subjekt postupně vzdělán, tj. aby získal nejen nezbytné vědomosti, dovednosti a návyky, ale aby rozvinul i své poznávací procesy, schopnosti, zájmy atd.,
- hlavním smyslem vyučovacího procesu bylo vzdělávání a výchova řízeného subjektu,
- vyučovací proces jsme chápali jako specifickou formu výchovného procesu (jde o nejorganizovanější složku výchovného působení),
- je to proces velmi složitý, podmíněný mnoha faktory, které se v něm uplatňují a determinují jeho průběh i výsledky.