Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

11.1.2 Modely zdraví

11.1.2 Modely zdraví
 
  
Modely zdraví: klinický, ekologický, model hraní rolí, adaptační model, eudemonistický.

1. Klinický model
- lidé jsou představováni jako fyziologické systémy s příslušnými funkcemi a zdraví je definováno jako nepřítomnost znaků a symptomů choroby či úrazu,
- protipólem zdraví je nemoc či úraz,
- klinický model používá mnoho lékařů-praktiků,
- pokud se příznaky nemoci u dané osoby nevyskytují, lékař to často chápe jako návrat individua do stavu zdraví.
 
2. Ekologický model
- je založen na vztahu lidí k prostředí,
- má tři interaktivní prvky:
- hostitel - osoba, která může být vystavena riziku choroby,
- agens - faktory prostředí, které mohou vyvolat chorobu,
- prostředí (vnější i vnitřní) - které může predisponovat osobu k vývoji choroby.
 
3. Model hraní rolí
- zdraví je definováno jako schopnost jedince plnit své společenské úlohy,
- podle tohoto modelu lidé, kteří mohou plnit své úkoly, jsou zdraví, i když jsou klinicky nemocní,
- choroba je neschopnost osoby vykonávat svoji práci.
 
4. Adaptační model
- tento považuje zdraví za tvořivý proces,
- jedinci se aktivně a soustavně adaptují na své prostředí,
- choroba je v tomto modelu chápána jako selhání adaptace,
- cílem léčby je návrat schopnosti adaptace dané osoby tj. její přizpůsobení se.
 
5. Eudemonistický model
- na zdraví se v tomto modelu pohlíží jako na stav uskutečňování potenciálu, přičemž uskutečňování je vrcholem plně rozvinuté osobnosti,
- choroba je v tomto modelu stav, který brání seberealizaci.