Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

6.5 Edukační proces

6.5 Edukační proces
 
  
Edukační proces je součástí komplexní ošetřovatelské péče o pacienta, vychází z edukačních potřeb (učení), pohotovosti a připravenosti k metodologii učení.
 
Je specifický podle toho, ve které je fáze onemocnění pacienta se realizuje:
úvodní - iniciální např. edukujeme pacienta, který je připravován k výkonu, zákroku, operačnímu výkonu atd.
prohlubující - u pacienta doplníme např. informace o životě s onemocněním, s defektem, s přístrojem atd.
kontinuální - po propuštění do domácí péče se zaměřujeme na adaptaci na život pacienta v domácím, profesionálním a společenském prostředí.
reedukace - posouzení, hledání příčiny, pro kterou se nedaří dosáhnout cíle (Nemcová, Hlinková, 2010).  Někdy se nedaří dosáhnout požadovaného chování a musí se provést tzv. reedukace. Je potřeba udělat opětovné posouzení a najít příčiny, kvůli kterým se nám nedaří dosáhnout s pacientem stanovené cíle.
 
Edukace v ošetřovatelství je systematický, logický následný a plánovaný proces, ve kterém probíhají dvě činnosti, které se vzájemné ovlivňují. Jedná se o vzdělávání a učení. Na tomto procesu se podílí dva vzájemně se ovlivňující účastníci: sestra jako edukátor a edukant (pacient, rodina atd.).
 
Edukační proces se člení do 5 fází (Kozierová, Erbová, Olivierová, 1995): 1. fáze posouzení; 2. fáze: stanovení edukační diagnózy; 3. příprava edukačního plánu; 4. fáze: realizace edukačního plánu; 5. fáze: kontrola a vyhodnocení (obrázek 1, tabulka 1).