Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

3.7.5 Programové vyučování

3.7.5 Programové vyučování
 
  
Programované vyučování:
Doba: počátek - 20. léta 20. století v USA
 
Východisko:
- řízení učební činnosti žáků.
 
Podstata:
- učivo je zpracováno do programu podle principů:
1. postupných kroků,
2. aktivní odpovědi žáka,
3. zpětné vazby,
4. vlastního tempa,
 
- učivo je rozděleno na krátké informace,
- po informaci následuje úkol pro žáka,
- po žákově odpovědi následuje zpětná vazba,
- žáci řeší program individuálně,
- učivo bývá prezentováno prostřednictvím knihy (programové učebnice) nebo vyučovacího stroje,
- role učitele je omezena nebo vyloučena.
 
Typy programů:
- lineární - Skinner, Pressey,
- větvený – Crowder.
 
Výhody:
- vysoká metodická úroveň programů,
- zintenzivnění práce - využití času a individuálního tempa,
- stálá aktivita žáků,
- dostatek příležitostí k procvičování,
- včasná zpětná vazba,
- usnadnění samostatného studia.
 
Nevýhody:
- atomizace učiva a ztráta souvislostí,
- omezená možnost zajištění všestranného rozvoje osobnosti,
- omezení interpersonálních vztahů,
- převaha psané verbální komunikace,
- omezená možnost souvislého mluvního projevu žáka,
- ne všem žákům vyhovuje práce s programem.