Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

12 Modelové situace z klinické praxe

12 Modelové situace z klinické praxe
 
 
 
V moderním ošetřovatelství patří edukace mezi jednu z priorit. Pod obecným pojmem je charakterizována jako jev, při kterém dochází k přenosu informací mezi jednotlivými subjekty. Význam slova je odvozen z latinského educatio, vychovávání. Edukace je proces, který provází člověka po celý život. Je zárukou rozvoje osobnosti. Obsahem edukačního procesu je učení, skrze které jsou získávány vědomosti, zkušenosti, dovednosti a návyky. Edukace patří do ošetřovatelství, je jedním ze základních funkcí, součástí léčebného režimu a vede ke zpracování a konání. Edukace působí celostně-přístupově, aspekty psychické, fyzické, společenské ovlivňují celého jedince. Edukujeme nejen nemocné, pacienty v posledních stádiích života, ale i zdravé lidi, skupiny, kolektiv a jiné. Výsledkem edukace je změna životního cíle, začíná změna v životním stylu, zlepšení kvality života jedince, skupiny. Edukační role sestry se v současnosti považuje za důležitou kompetenci a zodpovědnost sestry, podle stupně vzdělání může být sestrou edukátorkou. Zároveň také souvisí s rozvojem sesterské profese.

Literatura:
BASTL, Pavel, ŠVEC, Vlastimil. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1997, 122 s. ISBN 80-7013-251-5.
BÁRTOVÁ, Lucie. Edukační proces u pacienta s kardiostimulátorem. Bakalářská práce. Vysoká škola zdravotnická, o.p.s., Praha, 2012, 55 s.
ZÁVODNÁ, Vlasta. Pedagogika v ošetrovateľstve. 2. vyd. Martin: Osveta, 2005. 117 s. ISBN 80-8063-193-X.