Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

1.2 Základní znaky vědního oboru pedagogika

1.2 Základní znaky vědního oboru pedagogika
 
  
Pedagogika jako každý vědní obor má své následující základní znaky:
1. má přesně vymezený předmět výzkumu, kterým se také určuje postavení vědního   oboru pedagogiky vůči ostatním vědám, odvíjí se od něj teoretické zaměření i specifický druh vědní aktivity,
2. je určitým celkem, komplexem názorů – systémem,
3. má své metody odpovídající vnitřní povaze předmětu a logickým zákonům myšlení.
 
V současné době třídíme vědy podle základních oblastí zkoumání na vědy:
a) přírodní (k nimž patří i vědy lékařské a zemědělské),
b) technické,
c) společenské.
 
V tomto systému věd patří pedagogika k vědám společenským, i když se nutně musí vzhledem ke své složitosti a mnohostrannosti opírat i o poznatky věd přírodních a technických.
 
Funkce pedagogiky
Pedagogika má trojí navzájem úzce spjatou funkci:
a) poznávací – vědeckými metodami poznává podstatu, zákonitosti a vlastnosti pedagogických jevů a procesů, jejich vzájemné vztahy i směry vývoje,
b) praktickou (utvářející) – ověřuje výzkumem i praxí správnost pedagogických hypotéz,
c) prognostickou – zpracovává teoretické studie a projekty, které se stávají vědeckými podklady k provádění politiky státu v oblasti školství, výchovy a vzdělání.