Osetrovatelska_pece_o_nemocne_interni_obory

9.5 Nejčastější diagnózy u pacientů s imunologicky podmíněným onemocněním dle NANDA International 2012–2014

9.5 Nejčastější diagnózy u pacientů s imunologicky podmíněným onemocněním dle NANDA International 2012–2014
 
Riziko nežádoucích reakcí na jodové kontrastní látky (0218)
Doména 11: Bezpečnost/ochrana
Třída 5: Obranné procesy
Definice: Riziko jakékoliv škodlivé nebo nezamýšlené reakce spojené s užitím jodové kontrastní látky, které se může vyskytnout během sedmi dnů po injekci kontrastní látky.
 
Rizikové faktory:
- úzkost,
- souběžné užívání léků (např. betablokátory, interlrukin-2, metformin, nefrotoxické léky),
- dehydratace,
- věkové extrémy,
- křehké žíly (např. před nebo při chemoterapii nebo ozařování končetiny, do které má být injekce podána, více pokusů
o vpich do žíly, zavedení infuzních setů po dobu delší než 24 hodin, předchozí disekce axilární lymfatické uzliny v končetině, do které má být podána injekce, distální intravenózní přístup: ruka, zápěstí, chodidlo, kotník),
- celkové oslabení,
- alergie v anamnéze,
- předchozí nepříznivé účinky jodové kontrastní látky a anamnéze,
- fyzikální a chemické vlastnosti kontrastní látky (např. koncentrace jodu, viskozita, vysoká osmolalita, toxicita iontů),
- bezvědomí,
- základní onemocnění (např. srdeční onemocnění, plicní onemocnění, krevní dyskrazie, endokrinní onemocnění, onemocnění ledvin, feochromocyton, autoimunitní onemocnění).
 
Ošetřovatelská intervence:
Uvědomte si, kdo je nositelem vysokého rizika:
- lidé s anamnézou alergie,
- ekzému,
- jiné dermanitidy,
- zdravotníci,
- záchranáři,
- policisté,
- hasiči, 
- lidé v potravinářství,
- kadeřnictví,
- restaurace,
- čistírny,
- nafukování balonků (může jít o akutní reakci na pudr),
- užití kondomu (mohou být postiženi oba partneři).
 
Ošetřovatelská intervence:
- dle indikace proveďte test s přiložením rukavic na 15 min. ke kůži (objevení se kopřivkových puchýřku, svědění a zčervenání je známkou přecitlivělosti),
- zjistit pacientovy současné příznaky (vyrážka, svědění, oční příznaky, otoky, průjem, nevolnost, nauzea),
- prohlédněte kůži na přítomnost šupinatých okrsků, tuhých uzlů a prasklin způsobených chemickými látkami s kombinací s latexem (např. rukavice),
- omývejte postiženou kůži jemným mýdlem a vodou, případně aplikujte topické steroidy v mastech a zabraňte kontaktu s latexem,
- sledovat, zda se neobjeví příznaky systémové reakce, protože reakce IV. typu může progredovat do anafylaxe I. typu, všímejte si dýchacích obtíží pískotů, hypotenze, tachykardie nebo arytmií, které mohou znamenat anafylaktickou reakci
a vyústit do srdeční zástavy,
- u reakce I. typu podávejte antihistaminika, adrenalin, infuzní roztoky, kortikoidy dle ordinace lékaře,
- vyznačit alergii na latex do dokumentace,
- dbáme na to, aby se v okolí pacienta nevyskytoval latex,
- před propuštěním poučte pacienta/ jeho blízké o příznacích alergie a akutní léčbě.
 
Alergická reakce na latex (00041)
Doména 11: Bezpečnost/ochrana
Třída 5: Ochranné procesy
Definice: Hypersenzitivní reakce na výrobky z přírodní latexové gumy.
 
Určující znaky:
- život ohrožující reakce, které se vyskytne do 1 hodiny po vyšetření se latexové bílkovině,
- bronchospazmus,
- srdeční zástava,
- kontaktní kopřivka postupující k celkovým příznakům,
- dyspnoe,
- otok rtů,
- otok hrdla,
- otok jazyka
- otok uvuly (čípku v hrdle na zadní straně měkkého patra),
- hypotenze,
- zástava dechu,
- synkopa,
- svírání na hrudi,
- sípání.

Orofaciální:
- otok očních víček,
- překrvení sklér,
- zarudnutí očí,
- zarudnutí obličeje,
- svědění obličeje,
- svědění očí,
- ucpání nosu
- zarudnutí nosu,
- svědění nosu,
- svědění úst,
- výtok z nosu,
- slzení očí.

Gastrointestinální:
- bolest břicha,
- nauzea.

Celkové:
- zarudnutí,
- celkový dyskomfort,
- celkový otok,
- zvýšené stížnosti na teplo po celém těle,
- neklid.
 
Reakce IV. typu, které se vyskytnou po hodině a více po vystavení se latexové bílkovině:
- nepříjemná reakce na aditiva typu – thiuramů a karbamátů
- ekzém,
- podráždění,
- zarudnutí.
 
Související faktory:
- hypersenzitivita na bílkovinu obsaženou v přírodní latexové gumě.
 
Ošetřovatelská intervence:
Uvědomte si, kdo je nositelem vysokého rizika:
- lidé s anamnézou alergie,
- ekzémy
- jiné dermatitidy,
- zdravotníci,
- záchranáři,
- policisté,
- hasiči, 
- lidé v potravinářství,
- kadeřnictví,
- restaurace,
- čistírny,
- nafukování balonků (může jít o akutní reakci na pudr),
- užití kondomu (mohou být postiženi oba partneři).
 
Ošetřovatelská intervence:
- dle indikace proveďte test s přiložením rukavic na 15 min. ke kůži (objevení se kopřivkových puchýřku, svědění a zčervenání je známkou přecitlivělosti),
- zjistit pacientovy současné příznaky (vyrážka, svědění, oční příznaky, otoky, průjem, nevolnost, nauzea),
- prohlédněte kůži na přítomnost šupinatých okrsků, tuhých uzlů a prasklin způsobených chemickými látkami s kombinací s latexem (např. rukavice),
- omývejte postiženou kůži jemným mýdlem a vodou, případně aplikujte topické steroidy v mastech a zabraňte kontaktu s latexem,
- sledovat, zda se neobjeví příznaky systémové reakce, protože reakce IV. typu může progredovat do anafylaxe I. typu, všímejte si dýchacích obtíží pískotů, hypotenze, tachykardie nebo arytmií, které mohou znamenat anafylaktickou reakci a vyústit do srdeční zástavy,
- u reakce I. typu podávejte antihistaminika, adrenalin, infuzní roztoky, kortikoidy dle ordinace lékaře,
- vyznačit alergii na latex do dokumentace,
- dbejte na to, aby se v okolí pacienta nevyskytoval latex,
- před propuštěním poučte pacienta/jeho blízké o příznacích alergie a akutní léčbě.
 
Riziko alergické reakce (00217)
Doména 11: Bezpečnost/ochrana
Třída 5: Ochranné procesy
Definice: Riziko nadměrné imunitní odpovědi nebo reakce na látky.
 
Rizikové faktory:
- chemické výrobky (např. bělidlo, kosmetika),
- pach ze srsti, peří,
- okolní látky (např. plísně, prach, pyl),
- jídlo (např. arašídy, korýši, houby),
- bodnutí hmyzem
- léky (např. peniciliny),
- opakované vystavení okolním látkám.
 
Ošetřovatelská intervence:
Uvědomte si, kdo je nositelem vysokého rizika:
- lidé s anamnézou alergie,
- ekzém,
- jiné dermatitidy,
- zdravotníci,
- záchranáři,
- policisté,
- hasiči, 
- lidé v potravinářství,
- kadeřnictví,
- restaurace,
- čistírny,
- nafukování balonků (může jít o akutní reakci na pudr),
- užití kondomu (mohou být postiženi oba partneři).
 
Ošetřovatelská intervence:
- dle indikace proveďte test s přiložením rukavic na 15 min. ke kůži (objevení se kopřivkových puchýřku, svědění a zčervenání je známkou přecitlivělosti),
- zjistit pacientovy současné příznaky (vyrážka, svědění, oční příznaky, otoky, průjem, nevolnost, nauzea),
- prohlédněte kůži na přítomnost šupinatých okrsků, tuhých uzlů a prasklin způsobených chemickými látkami s kombinací s latexem (např. rukavice),
- omývejte postiženou kůži jemným mýdlem a vodou, případně aplikujte topické steroidy v mastech a zabraňte kontaktu s latexem,
- sledovat, zda se neobjeví příznaky systémové reakce, protože reakce IV. typu může progredovat do anafylaxe I. typu, všímejte si dýchacích obtíží pískotů, hypotenze, tachykardie nebo arytmií, které mohou znamenat anafylaktickou reakci a vyústit do srdeční zástavy,
- u reakce I. typu podávejte antihistaminika, adrenalin, infuzní roztoky, kortikoidy dle ordinace lékaře,
- vyznačit alergii na latex do dokumentace,
- dbáme na to, aby se v okolí pacienta nevyskytoval latex,
- před propuštěním poučte pacienta/ jeho blízké o příznacích alergie a akutní/záchranné léčbě.
 
Riziko alergické reakce na latex (00042)
Doména 11: Bezpečnost/ochrana
Třída 5: Ochranné procesy
Definice: Riziko hypersenzitivní reakce na výrobky z přírodní latexové gumy, které mohou ohrozit zdraví.
 
Rizikové faktory:
- alergie na avokádo,
- alergie na banány,
- alergie na kaštany,
- alergie na kiwi,
- alergie na mexický pryšec,
- alergie na tropické ovoce,
- alergie v anamnéze,
- astma v anamnéze
- reakce na latex v anamnéze (např. balonky, kondomy, rukavice, katétry),
- více prodělaných chirurgických zákroků, zejména v kojeneckém věku,
- profese každodenně vystavené latexu.
 
Ošetřovatelská intervence:
Uvědomte si, kdo je nositelem vysokého rizika:
- lidé s anamnézou alergie,
- ekzému,
- jiné dermatitidy,
- zdravotníci,
- záchranáři,
- policisté,
- hasiči,
- lidé v potravinářství,
- kadeřnictví,
- restaurace,
- čistírny,
- nafukování balonků (může jít o akutní reakci na pudr),
- užití kondomu (mohou být postiženi oba partneři).
 
Ošetřovatelská intervence:
- dle indikace proveďte test s přiložením rukavic na 15 min. ke kůži (objevení se kopřivkových puchýřku, svědění a zčervenání je známkou přecitlivělosti),
- zjistit pacientovy současné příznaky (vyrážka, svědění, oční příznaky, otoky, průjem, nevolnost, nauzea),
- prohlédněte kůži na přítomnost šupinatých okrsků, tuhých uzlů a prasklin způsobených chemickými látkami s kombinací s latexem (např. rukavice),
- omývejte postiženou kůži jemným mýdlem a vodou, případně aplikujte topické steroidy v mastech a zabraňte kontaktu s latexem,
- sledovat, zda se neobjeví příznaky systémové reakce, protože reakce IV. typu může progredovat do anafylaxe I. typu, všímejte si dýchacích obtíží pískotů, hypotenze, tachykardie nebo arytmií, které mohou znamenat anafylaktickou reakci
a vyústit do srdeční zástavy,
- u reakce I. typu podávejte antihistaminika, adrenalin, infuzní roztoky, kortikoidy dle ordinace lékaře,
- vyznačit alergii na latex do dokumentace,
- dbáme na to, aby se v okolí pacienta nevyskytoval latex,
- před propuštěním poučte pacienta/ jeho blízké o příznacích alergie a akutní léčbě.
 
Neefektivní udržování zdraví (00099)
Doména 1:Podpora zdraví
Třída 2: Management zdraví
Definice: Neschopnost identifikovat, zvládat anebo vyhledat pomoc k udržení zdraví.
 
Určující znaky:
- nedostatek adaptivního chování na okolní změny,
- nedostatek znalostí o základních zdravotních praktikách,
- nedostatečný zájem o zlepšení chování podporující zdraví,
- nedostatečně zaměřené chování k úsilí o zdraví v anamnéze,
- neschopnost přijmout odpovědnost za dodržování základních zdravotnických praktik,
- zhoršení osobních podpůrných systémů.
 
Související faktory:
- zhoršení kognice,
- komplikované truchlení,
- nedostatek komunikativních dovedností,
- snížení jemných motorických dovedností,
- snížení hrubých motorických dovedností,
- neschopnost činit správné úsudky,
- neefektivní zvládání zátěže v rodině,
- neefektivní zvládání zátěže jedincem,
- nedostatečné zdroje (např. technické, finanční),
- ztráta jemné motoriky,
- ztráta hrubé motoriky,
- zhoršené vnímání,
- duchovní strádání,
- nedosažení vývojových požadavků.
 
Intervence:
Neochota ke spolupráci:
A) Určete důvod, proč se změnil postoj pacienta k léčbě/ pokynům zdravotníků:
- Prodiskutujte s pacientem/ jeho blízkými, jak vnímají/chápou situaci (nemoc/léčba).
- Aktivně naslouchejte stížnostem a poznámkám pacienta. Povšimněte si, jakým jazykem mluví, čte a rozumí.
- Přihlédněte k vývojové úrovni a  věku pacienta.
- Posuďte hladinu úzkosti, sebeovládání, přítomnost pocitu bezmocnosti atd.
- Berte v úvahu délku nemoci.
- Posuďte dostupnost/ využívání podpůrných systémů a zdrojů.
B) Pomozte pacientovi/ jeho blízkým najít cestu, jak efektivně řešit situaci:
- Vytvořte terapeutický vztah sestry a pacienta. Zvýší se tak vzájemná důvěra a vznikne atmosféra, v níž nemocný i jeho blízcí budou moci volně vyjádřit své názory - obavy.
- Zkoumejte, zda pacient je/ není schopen dohodnout se na vzájemných cílech.
 
Neznalost (potřeba poučení s upřesněním):
A) Posoudit ochotu učit se a individuální potřebu poznání:
- Zjistěte úroveň znalostí pacienta, též s ohledem na to, co bude potřebovat vědět.
- Určete jeho schopnost učit se.
- Povšimněte si neochoty - vyhýbavé reakce. Ta může vyžadovat, aby pacient pocítil důsledky nedostatku znalostí/ informací, než bude ochoten nechat se poučit/ informovat.
- Přesvědčte se, zda bude potřeba poučit i pacientovy blízké.
B) Určete další faktory se vztahem k procesu učení:
- Zaznamenejte osobní faktory (např. věk, pohlaví, náboženství, životní zkušenosti, úroveň vzdělání, pocit bezmocnosti).
- Posuďte úroveň pacientových schopností a možností vzhledem k situaci. (Může být potřeba poučit/poskytnout informace blízkým osobám anebo pečovateli.
C) Posuďte motivaci pacienta/ jeho blízkých:
- Nalezněte individuální motivační faktory.
- Poskytujte především ty informace, které mají vztah k situaci.
- Pacienta pozitivním způsobem povzbuzujte, nepoužívejte kritiku a hrozby
 
Paměť porušená:
A) Posouzení příčin a stupně poruchy:
- Určete příčiny, které mohou mít ke ztrátě paměti.
- Zhodnoťte stupeň dovedností včetně schopnosti pečovat o sebe a řídit automobil.
- Zjistěte, jak pacient/ rodina pohlíží na problém (např. praktické problémy v souvislosti se zapomínáním a/nebo porucha rolí a odpovědnosti v důsledku ztráty paměti a koncentrace), aby bylo možno sečíst závažnost/ dopad problému.

B) Dosažení co nejlepšího funkčního stavu:
- Zaveďte vhodné techniky trénování paměti, např. pomocí kalendáře, psaní seznamů, hry kladoucí nároky na paměť, práce s počítačem atd.
- Doporučte pacientovy a rodině pořádat schůzky s opakováním osobních údajů, vzpomínáním na různé zážitky a hovorem
o místních a geografických souvislostech.
- Povzbuzujte pacienta k vyjádření pocitů frustrace, bezmocnosti atd. Odkloňte jeho pozornost k oblastem, v nichž je úspěšný, aby se zmírnily jeho pocity bezmoci a beznaděje.
 
Pohyblivost porušená:
A) Posouzení příčin a vyvolávajících faktorů:
- Určete diagnózu, přispívající k poruše hybnosti (např. roztroušená skleróza, postižení kloubů, parkinsonismus, hemiplegie atd.).
- Povšimněte si aktuální situace-pohyb může být omezen v důsledku chirurgického výkonu, amputace, zavedeného drénu nebo katétru atd.
- Posuďte intenzitu bolesti, naslouchejte, jak ji pacient popisuje.
- Určete, jak pacient vnímá potřebu pohybu/cvičení.
B) Posuďte funkční schopnosti:
- Určete stupeň nepohyblivosti ve vztahu k výše navržené stupnici.
- Pozorujte, jak se pacient pohybuje, aniž ví, že je sledován. Může být patrný nesoulad s uváděnou mírou neschopnosti.
- Myslete na komplikace v důsledku nepohyblivosti (např. pneumonie, problémy s vyprazdňováním, dekubity, úzkost atd.).
C) Podpora optimální funkce a prevence komplikací:
- Pobízejte pacienta k tomu, aby měl pravidelná program daný individuální situací (včetně častých přesunů váhy u pacienta na invalidním vozíku).
- Podejte návod, jak používat opěrných chůd, závěsné hrazdy a dalších pomůcek ke změně polohy/ přesunu.
- Využívejte různých polohovacích a ortopedických pomůcek na podporu postižené části těla/kloubů (polštáře, opěry, zarážky).
 
Oslabené zdraví v komunitě (00215)
Doména 1: Podpora zdraví
Třída 2: Management zdraví
Definice: Přítomnost jednoho nebo více zdravotních problémů nebo faktorů, které neumožňují wellness nebo zvyšují riziko aktuálních zdravotních problémů u skupiny osob.
 
Určující znaky:
- výskyt rizik souvisejících s hospitalizací zažívaných skupinami osob nebo obyvatelstvem,
- výskyt rizik souvisejících s fyziologickým stavem zažívaných skupinami osob nebo obyvatelstvem,
- výskyt rizik souvisejících s psychickým stavem zažívaných skupinami osob nebo obyvatelstvem,
- výskyt zdravotních problémů zažívaných skupinami osob nebo obyvatelstvem,
- neexistuje program ke zlepšení wellness pro skupinu osob nebo obyvatelstvo,
- neexistuje program prevence jednoho nebo více zdravotních problémů u skupiny osob nebo obyvatelstva,
- neexistuje program ke zredukování jednoho nebo více zdravotních problémů u skupiny osob nebo obyvatelstva,
- neexistuje program k odstranění jednoho nebo více zdravotních problémů u skupiny osob nebo obyvatelstva.
 
Související faktory:
- nedostatečný přístup k veřejným poskytovatelům zdravotní péče,
- nedostatek odborníků v komunitě,
- omezené zdroje,
- program má nedostatečný rozpočet,
- program má nedostatečnou podporu komunity,
- program má nedostatečnou spokojenost zákazníků,
- program má nedostatečnou evaluaci plánu,
- program má nedostatečná výsledná data,
- program řeší zdravotní problém částečně.
 
Intervence:
Komunita, porušené fungování:
A) Zjištění příčinných či bezprostředně vyvolávajících faktorů:
- Posuďte aktivity komunity ve vztahu k naplňování kolektivních potřeb v rámci komunity samé a mezi komunitou a širší společností.
- Povšimněte si oznámení/záznamů komunity o svém fungování včetně slabin a konfliktů.
- Posuďte dostupnost a využívání zdrojů.
B) Pomoc komunitě oživit/vypracovat dovednosti, jak řešit potřeby:
- Posuďte silné stránky komunity.
- Rozpoznejte cíle společnosti a seřaďte je dle důležitostí.
C) Podpora zdravé komunity:
- Vytvořte plánky k zorganizování aktivit v komunitě samé i mezi komunitou a širší společností, jejichž cílem je splnění kolektivních potřeb.
- Vyhledávejte nedostatečně zapojené/obsluhované populace.
 
Komunita, neúčinná integrace:
A) Nalezení příčin a přišívacích faktorů:
- Posuďte zdroje komunity na zdravotní péči o osoby nemocné a nesoucí následky nemoci.
- Vyslechněte výpovědi členů komunity o neúčinném/ nepřiměřeném fungování komunity.
- Posuďte obeznámenost s léčebným režimem.
B) Pomozte v přípravě strategií ke zlepšení funkčnosti/řídících schopností komunity:
- Podporujte kooperativního ducha komunity bez potlačování individuality členů/skupin.
- Zapojte komunitu do procesu ke stanovení zdravotních cílů a seřaďte tyto cíle dle důležitosti, aby bylo možno snáze plánovat činnost.
- Plánujte společně se zdravotním a sociálním odborem komunity řešení problémů tak, aby plán zahrnoval všechny naléhavé problémy a potřeby.
C) Posílení zdraví (poučení/ instrukce před propuštěním):
- Veďte komunitu k vypracování projektu trvalého vyhodnocování potřeb a fungování komunity a účinnosti plánu.
 
Neznalost (potřeba poučení s upřesněním):
A) Posoudit ochotu učit se a individuální potřebu poznání:
- Zjistěte úroveň znalostí pacienta, též s ohledem na to, co bude potřebovat vědět.
- Určete jeho schopnost učit se.
- Povšimněte si neochoty/ vyhýbavé reakce. Ta může vyžadovat, aby pacient pocítil důsledky nedostatku znalostí/ informací, než bude ochoten nechat se poučit/ informovat.
- Přesvědčte se, zda bude potřeba poučit i pacientovy blízké.
B) Určete další faktory se vztahem k procesu učení:
- Zaznamenejte osobní faktory (např. věk, pohlaví, náboženství, životní zkušenosti, úroveň vzdělání, pocit bezmocnosti).
- Posuďte úroveň pacientových schopností a možností vzhledem k situaci. (Může být potřeba poučit/poskytnout informace blízkým osobám anebo pečovateli).
C) Posuďte motivaci pacienta/ jeho blízkých:
- Nalezněte individuální motivační faktory.
- Poskytujte především ty informace, které mají vztah k situaci.
- Pacienta pozitivním způsobem povzbuzujte, nepoužívejte kritiku a hrozby.
 
Chování náchylné ke zdravotním rizikům (00188)
Doména 1: Podpora zdraví
Třída 2: Management zdraví
Definice: Snížená schopnost uzpůsobit životní styl/chování tak, aby došlo ke zlepšení zdraví.
 
Určující znaky:
- projevuje nepřijetí změny zdravotního stavu,
- nedosahuje optimálního smyslu pro kontrolu,
- projevuje nečinnost směrem k předcházení zdravotního problémům,
- minimalizuje změnu zdravotního stavu.
 
Související faktory:
- nadměrná konzumace alkoholu,
- nedostatečné porozumění,
- nedostatečná sociální podpora,
- nízká vlastní efektivita,
- nízký socioekonomický status,
- mnohočetné stresory,
- negativní postoj ke zdravotní péči,
- kouření.
 
Intervence:
Adaptace porušená:
A) Posouzení zhoršené funkce:
- Proveďte somatické a/nebo psychosociální vyšetření ke zjištění dopadu současného stavu pacienta.
- Vyslechněte pacienta a zjistěte jeho náhled na neschopnost/neochotu přizpůsobit se současné situaci.
- Proberte s ním minulé i současné významné možnosti podpory a pomoci (rodina, církev, skupiny a organizace) s cílem nalézt využitelné zdroje.
B) Nalezení příčinných a přispívajících faktorů zhoršené přizpůsobivosti:
- Vyslechněte pacientovy názory na příčiny současného zhoršení a poznamenejte začátek, trvání a přítomnost tělesných obtíží a sociálního stažení.
- Proberte s ním různé životní situace a změny rolí, z nichž jsou patrné jeho schopnosti a dovednosti.
C) Posuďte, nakolik a jakým způsobem je pacient schopen se vyrovnat se zhoršením:
- Uznejte pacientovu snahu a vstřícnost.
- Využijte terapeutické komunikační dovednosti (aktivní naslouchání, uznání, pomlky a výroky v první osobě).
- Zapojte blízké osoby do širokého plánu zahrnujícího citové, psychické, fyzické a sociální potřeby nemocného.
 
Neochota ke spolupráci:
A) Určete důvod, proč se změnil postoj pacienta k léčbě/pokynům zdravotníků:
- Prodiskutujte s pacientem/ jeho blízkými, jak vnímají/chápou situaci (nemoc/léčba).
- Aktivně naslouchejte stížnostem a poznámkám pacienta. Povšimněte si, jakým jazykem mluví, čte a rozumí.
- Přihlédněte k vývojové úrovni a kalendářnímu věku pacienta.
- Posuďte hladinu úzkosti, sebeovládání, přítomnost pocitu bezmocnosti atd.
- Berte v úvahu délku nemoci.
- Posuďte dostupnost/ využívání podpůrných systémů a zdrojů.
B) Pomozte pacientovi/ jeho blízkým najít cestu, jak efektivně řešit situaci:
- Vytvořte terapeutický vztah sestry a pacienta. Zvýší se tak vzájemná důvěra a vznikne atmosféra, v níž nemocný i jeho blízcí budou moci volně vyjádřit své názory/obavy.
- Zkoumejte, zda pacient je/ není schopen dohodnout se na vzájemných cílech.