Osetrovatelska_pece_o_dite

1 Metodika výchovné péče

1 Výchovná péče o děti
 
 

1.3 Testovací otázky

 
Výchova je charakterizována jako celoživotní a komplexní proces záměrného a cílevědomého utváření osobnosti dítěte. Vzdělávání je neustálý proces systematického osvojování vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností dětmi. Je patrné, že oba procesy nemůžeme od sebe oddělit. Všestranně rozvinuté osobnosti dosahujeme jednotou výchovy rozumové, pracovní, tělesné, mravní a estetické. Rozumová výchova (výchova poznání), je postupná aktivizace a rozvoj poznávacích schopností a procesů dítěte. Dítě ve styku s okolím poznává nové věci a lidi. Cílem mravní a citové výchovy je především poskytování lásky, bezpečí a jistoty. Jen dítě spokojené a dobře naladěné bude dobře vnímavé vůči svému sociálnímu prostředí, dospělým a vrstevníkům. Estetická výchova zahrnuje v sobě hudební a výtvarnou výchovu. Jejich cílem je rozvoj kreativity a radosti, rozvoj emocionálního prožívání. Cílem pracovní výchovy je rozvíjení obratnosti ruky (jemné motoriky). Uskutečňuje se jednak ve hře a při denních sebeobslužných činnostech. Tělesná výchova má za úkol rozvíjet pohyblivost celého těla (hrubou motoriku), motivovat dítě k pohybovým činnostem, k radosti z pohybu. Jednotlivé složky výchovy na sebe navazují a ve výchovně vzdělávacím procesu se prolínají.