Osetrovatelska_pece_o_dite

4.4 Metodika pracovní výchovy

4.4 Metodika pracovní výchovy
 
 
Cílem pracovní výchovy je rozvíjení jemné motoriky ruky. Dítě si obratnost ruky procvičuje každodenní činností, manipulací s předměty a hračkami, sebeobslužnými úkony. Dítěti musíme poskytovat dostatek podnětů, které jsou přiměřené věku a které se propojují s dalšími výchovnými složkami.
 
Výchova k samostatnosti a sebeobsluze
Zpočátku období začínáme s nácvikem samostatnosti při jídle podáváním tuhé stravy (rohlík, ovoce, zelenina). Od 15 měsíce necháme dítě, aby samostatně jedlo kašovitou stravu lžící. Dítě také samostatně pije z hrníčku, který plníme jen malou dávkou tekutiny. Je důležité volit správný typ hrníčku nebo kelímku. Po 18 měsíci může dítě jíst potravu každého druhu včetně polévek.
Dítě se osamostatňuje také v hygieně, umožňujeme mu namydlit a opláchnout si ruce, podat ručník. Při oblékání dítě spolupracuje, může si například zouvat boty, ponožky, čepici, svléknout si kalhoty, věci odložit na určené místo. Pomůcky, které dítě používá, necháváme vždy na stejném místě.
Rozvoj jemné motoriky při manipulaci s předměty.
Dominantní činností batolícího období je manipulace s předměty. Dítě při nich rozvíjí obratnost ruky i poznávací procesy. Jemná motorika se dále uplatňuje při dalších hrách například při konstruktivní a napodobivé hře. Volíme vhodné materiály pro manipulaci, přihlížíme k individuálním schopnostem dětí, tzn., že dětem zadáváme přiměřené úkoly. Činnost dítěti nejdříve předvedeme, slovně ji komentujeme a pak mu umožníme samostatnou manipulaci. Dítěti pomáháme motorickou instrukcí, pochvalou, povzbuzováním. Dítě se učí chápat třetí rozměr – hloubku, při vhazování předmětů do duté nádoby musí koordinovat činnost ruky a zrak. Tato náročná manipulace pomáhá dítěti při dalších činnostech, které využívají jemnou motoriku.
Ruku dítě dále rozvíjí při konstruktivní hře. Ty mají předem určený cíl, postavit jednoduchou stavbu, kterou pak dále využívá při hře. Například postaví domeček pro panenku, pro zvířátka, garáž pro auta apod.
Vhodným materiálem jsou barevné i jednobarevné dřevěné kostky. Využíváme jen základní tvary (kostku, cihličku, jehlan, sloupek).
Dítě nejdříve motivujeme („Postavíme domeček pro pejska“), stavbu předvedeme a celý postup zároveň komentujeme (podrobně – „vezmeme kostku, dáme ji na stůl, na ní položíme …“).  Při stavění již známých staveb pracují děti bez vzoru podle své fantazie a předchozích zkušeností.
 
Metodika
Pro každé dítě máme připravené stejné kostky, které máme zakryté až do doby než staví děti samostatně. V tomto věku staví každé dítě samo, vedle sebe s ostatními dětmi. Menším dětem podáváme jednotlivé tvary, starší děti si berou kostky samy. Činnost dětí komentujeme, stavby dětí využijeme při další hře, můžeme je vystavit a ukázat rodičům nebo je společně rozebereme a kostky uložíme.