Osetrovatelska_pece_o_dite

3.2 Metodika rozumové výchovy

3.2 Metodika rozumové výchovy
 
 
Hlavním cílem je postupná aktivizace poznávacích procesů dítěte.
K hlavním úkolům rozumové výchovy v první polovině roku patří vytvářet předpoklady pro zrakové a sluchové vnímání předmětů, pobízet dítě k uchopování předmětů, udržovat s dítětem slovní kontakt, umožnit poznávání nejbližšího okolí.
 
Rozvíjení soustředění a vnímání
Základním předpokladem k seznamování dítěte s okolím je schopnost soustředit se na podněty. Tato schopnost je u kojence velmi malá, proto ji musíme postupně rozvíjet. Prvním zajímavým objektem je obličej matky. Dalšími podněty, které upoutají pozornost, jsou hračky. Mají být velké, barevné, poutavé. Kromě hraček můžeme využít i další předměty (ručníky, papíry, pestré šátky ...). Občas je rozhoupeme, pohybujeme s nimi a na dítě mluvíme. Dítě pohne hračkou nejdříve náhodně a později se naučí, že ji může rozhýbat pohyby ruky. Vznikají předpoklady k samostatné hře.
V 5. - 6. měsíci se dítě seznamuje s hračkami nejen zrakem a hmatem, ale dává s oblibou hračky do úst.
 
Rozvíjení řeči – budeme-li dítě neustále podněcovat zvuky, začne je brzy tvořit samo. Je důležité, aby mělo uspokojeny všechny potřeby. Spokojenost projevuje dítě hlasovými projevy a dospělý musí tyto zvuky napodobovat (eh, gea, eu, uo…). Kruhovou reakci dítě – dospělý – dítě nazýváme zpětnou vazbou. Je základem osvojení si řeči dospělého kojencem. Zpětná vazba má význam ve stádiu žvatlání, kdy před dítětem vyslovujeme slabiky „ma“, „pa“, „da“, „ta“. Používáme při jednom kontaktu jeden druh slabik, zřetelně artikulujeme a dbáme, aby kojenec viděl naše rty a mohl napodobit jejich pohyb.
 
Poznávání okolí – kojenec zpočátku vnímá pouze nejbližší okolí. V poloze na zádech vnímá předměty, které jsou nad ním v zorném poli. V poloze na břiše vnímá podstatně více předmětů. S dítětem chodíme po místnosti a ukazujeme mu různé předměty, díváme se ven z okna, občas se zastavíme před zrcadlem, kde dítě vedeme k sociální reakci, úsměvu a ke sledování svého obrazu.
Ve druhé polovině prvního roku pobízíme dítě k opakování slovních vzorů, rozvíjíme manipulaci s předměty, napodobování, soustředění, učíme vyslovovat první slova. Dítě se snaží hračky uchopit, manipulovat s nimi a samostatně si hrát. Po 9. měsíci když dítě spolehlivě sedí samo, hraje si na podlaze, u stolečku, umožňujeme mu vnímat třetí rozměr. Dítě vyzýváme ke vkládání menších předmětů do dutých předmětů, komentujeme „bác“. Všechny tyto činnosti představují „manipulační hry“.
 
Rozvíjení řeči – po půl roce vedeme dítě postupně od žvatlání k tomu, aby rozumělo normální řeči. Je důležité, aby se osoby kolem dítěte sjednotily v používání slovních signálů (např. jídlo „ham“ nebo „papat“, při oblékání půjdeme „pá – pá“).
Kolem 11. - 12. měsíce můžeme dětem ukazovat monotématické obrázky. Obrázky musí být dostatečně velké a barevné.
Poznávání okolí – ve druhé polovině roku umožňujeme dítěti rozvíjet pohybovou aktivitu a seznamovat se s okolím. Volný pohyb umožňuje manipulovat s předměty, hračkami, plazit se, chodit. Tato činnost poskytuje hodně zážitků a podnětů, dítě získává zkušenosti. Rozvíjí se tak poznávací procesy, orientace v prostoru a pohyblivost celého těla.