Osetrovatelska_pece_o_dite

3.3 Tělesná výchova

3.3 Tělesná výchova
 
 
Tělesnou výchovou rozvíjíme pohyblivost celého těla, tzv. „hrubou motoriku“, ale i pohyblivost, obratnost ruky, tzv. “jemnou motoriku“. Pohyb je pro dítě fyzickou i psychickou potřebou. Prolíná se všemi činnostmi dítěte. Pohyblivost dítěte závisí na typu dítěte, celkovém fyzickém stavu, psychickém stavu, oblečení, prostoru, podnětech.
Úkoly tělesné výchovy v první polovině roku
- podporovat spontánní pohyby dítěte, při přebalování, koupání, umístěním hraček, živým slovním kontaktem
- dítě pokládat na bříško, poloha je důležitá k upevňování kostry a svalstva. Napomáhá k upevňování svalstva zad, šíje, hrudníku, břicha a svalstva horních končetin.
- podporovat otáčení hlavy a převalování kojence pomocí hračky, zvuku
- přitahovat dítě do sedu, příprava na sezení. Platí zásada, že dítě nemá nikdy sedět pasivně. Přitahování do sedu je zdravé, začínáme s ním okolo 4. - 5. měsíce.
- naučit dítě uchopovat hračky – rozvíjení jemné motoriky. Je předpokladem pro rozvoj hry a samoobslužných úkonů a pro správné uchopení předmětů. Kolem 4. měsíce, si dítě začíná hrát s ručičkami a prohlížet si je.
Úkoly tělesné výchovy ve druhé polovině prvního roku
- umožnit dítěti plazení a lezení, lákáme dítě hračkami, kterými pohybujeme a vyvoláváme zvuk. Vhodné jsou různé kutálející se hračky. Dohlížíme na bezpečnost dítěte.
- podporovat stoj a začátky chůze, ke stoji začínáme dítě připravovat okolo 5. - 6. měsíce. Dítě se nožičkami vzepře o podložku. Kolem 7. měsíce nožičky skrčuje a natahuje, tím posiluje svalstvo dolních končetin. Samostatné stavění se umožňuje dítěti u opory (nábytek, v ohrádce). Důležitá je správná obuv. Děti, které začínají chodit, chytáme do náruče, lákáme je k samostatné chůzi.
- podporovat samostatné posazování, aktivním přitahováním jsme dítě připravili na samostatné sezení. Dítě na krátkou dobu posadíme, mluvíme na něj a ukazujeme mu okolí. Pokud mu sezení poskytlo zajímavé podněty, vynaloží úsilí, aby se pokoušelo posadit samo. Samostatné sezení je pro vývoj velmi důležité, umožňuje mu jiný pohled na své okolí a možnosti hry.
- rozvíjet uchopování hraček a různých předmětů a manipulaci s nimi. Ve druhé polovině roku dítě více používá rukou při samoobslužných úkonech. Umožňuje mu to dovednost měnit polohu a také zvýšená obratnost ruky. Dítě zvládá jíst rohlík, sušenku. Učíme dítě přidržovat si hrníček při pití apod.