Osetrovatelska_pece_o_dite

7 Herní aktivity dětí v nemocnici

7 Herní aktivity dětí v nemocnici
 
 

7.9 Testovací otázky

 
Pro děti v nemocnici je hra velmi důležitá. Pomocí maňásků, hraček a napodobivé hry lépe poznávají vše, co jim rodiče a personál vysvětluje pro ně neznámými slovy a co u nich vyvolává strach.
Prostřednictvím řízené hry mohou porozumět vlastní nemoci a všem dalším situacím, se kterými se v době hospitalizace setkávají. Volná hra je pro děti potřebná k navození radostné nálady, k posilování sebedůvěry.
Herní aktivity můžeme rozdělit do několika skupin:
- hra jako součást přípravy/edukace dítěte na hospitalizaci, na zákrok
- herní prvky začleněné do ošetřovatelské péče
- hra, která vyplňuje volný čas dětí
- terapeutická hra, která řeší konkrétní situace např. strach z odběru krve
 
Nepříznivými vlivy po příchodu do nemocnice může být nové prostředí, potřeba přizpůsobení se režimu nemocnice, děti mají jiné rozložení spánku, stýkají se s novými lidmi, podstupují nepříjemné procedury, podrobují se určité nečinnosti. Bez pomoci dospělých se u dětí vytrácí radost ze hry, děti se stávají pasivními, ztrácejí zájem o hračky. Jejich zdravý vývoj je ohrožen. O výchovná zaměstnání se v rámci kompetencí stará dětská sestra/sestra, uspokojit herní potřeby dětí v rámci veškeré ošetřovatelské péče je časově velmi náročné. Velkým přínosem pro zajištění herních aktivit v nemocnici je příchod nové profese herních specialistů. Jejich úkolem je aktivizovat děti, nabízet jim nové herní aktivity v herně nebo u lůžka vždy s ohledem na jejich zdravotní stav. Pokud na oddělení nepracuje herní specialista, je důležité zahrnovat do jednotlivých ošetřovatelských intervencí hru a herní prvky. Každý kontakt s dítětem pak umožní sestře navázat kontakt s dítětem, získat si jeho důvěru, vysvětlit připravovaný zákrok, zklidnit je po nepříjemné proceduře. Sestra, která si uvědomuje význam hry pro dítě, ji může využít pro komunikaci. Ošetřovatelská péče je pak kvalitnější, úspěšnější, dítě lépe spolupracuje. Pro individuální přístup sestra musí vědět, jaké má dítě zájmy, jak doma tráví volný čas. Informace získává od rodičů nejlépe hned při příjmu nebo v rámci hospitalizace. Přítomnost rodičů při hospitalizaci nám pomáhá získávat potřebné informace a tím zajišťovat mnoho her a činností i v rámci pobytu v nemocnici.