Osetrovatelska_pece_o_dite

7.2 Konkrétní aktivity s batolaty

7.2 Konkrétní aktivity s batolaty
 
 
Dominantní činností je manipulace s předměty, dítě procvičuje jemnou motoriku. Využíváme napodobivou hru, dítěte se ptáme „jak dělá“ pes, kočička apod. Volíme i pohybové hry v rámci postýlky a vzhledem k onemocnění – dítě leze za nabízenou hračkou, přetáčí se, pohybuje se podle hudby, zpěvu. Nabízíme vyprávění pohádky, a pokud může být dítě mimo postýlku, umožníme tzv. špinavou hru (Mensy play), dítě pracuje s pískem, vodou, těstem, barvou. Význam této hry je v tom, že si dítě užívá příjemné pocity z kontaktu s materiálem. Probírá se jím, boří do něj ruce, patlá, hněte, válí, kreslí do něj prstem, stříká stříkačkou…Jde o nejoblíbenější a nejpřínosnější aktivitu v nemocnici. Využívá se u dětí nespolupracujících, zlostných, neklidných. Hra s materiálem pomůže dětem uvolnit energii a ventilovat nashromážděné negativní emoce. Pacient může hmotu trhat, bít, ničit…Nebo naopak prožít, po vybití násilí, příjemné prožitky a uvolnění. Další předností této techniky je nenáročnost a bezpečnost. Děti v nemocnici ztratily mnoho dovedností a jsou často velmi nejisté. Při této hře neriskují prohru ani neúspěch. Nehrozí jim, že se něco nepovede. Tato činnost je pouze příjemná, zábavná, mnohdy překvapivá. Děti mají radost právě ze „špinavosti“ hry. Je vhodná pro děti každého věku i pro rodiče! Při dodržení všech hygienických zásad ji lze využít i u dětí na lůžku.
Solné hrací těsto: 300 g mouky, 300 g soli, 200 ml vody, 1 polévková lžíce oleje
Hrací těsto: 450 g mouky, 150 g soli, 1 lžíce oleje, 275 ml vody s potravinářským barvivem
Barva pro malování rukama (prsty): ½ hrnku vločkového mýdla, ½ hrnku vychladlého uvařeného nebo instančního škrobu, ¾ hrnku studené vody.