Osetrovatelska_pece_o_dite

6.1 Kojenecké období

6.1 Kojenecké období
 
 
Narozením dítěte začíná složitý proces přizpůsobování se prostředí. Prostředí a dítě si na sebe musí zvykat, určitým způsobem vzájemně reagovat na vzniklé situace a přizpůsobovat se. Za optimálních podmínek se mezi dítětem a lidmi, kteří je obklopují, vytvoří souhra, atmosféra kladných podnětů a reakcí. Naruší-li se tato souhra, vznikají u dítěte výchovné problémy a zlozvyky. Mezi nejčastější patří:
1. prodloužené a špatné usínání
2. cumlání prstů
3. plačtivost dítěte
4. zlozvyky u jídla
5. kývání se na čtyřech
 
Prodloužené usínání – kladné návyky lze vytvářet již v novorozeneckém věku. Není vhodné zvykat dítě usínat v náručí nebo v kočárku. Pro dítě je dobré vytvořit určitý stereotyp. Důležité je, aby během dne mělo dítě dostatek sociálních stimulů. Usíná-li dítě opakovaně delší dobu, prodloužíme bdění a ke spánku ho ukládáme později.
 
Cumlání prstů – bývá způsobené nesprávným krmením (dítě je nedostatečně nasycené nebo sáním nedostatečně unavené). Tuto náhradní činnost způsobuje také nedostatek sociálních kontaktů a aktivity dítěte.
 
Nadměrná plačtivost – již novorozenci jsou klidní nebo dráždiví (neklidní). Pláč je přirozená, zpočátku nepodmíněná reakce dítěte na nepříjemné podněty a signalizuje neuspokojení některé potřeby dítěte. Pláč v této podobě nepovažujeme za negativní jev. Zdravé, biologicky, sociální aktivitou a hrou uspokojené dítě klidně bdí a samostatně si hraje. Někteří kojenci si vynucují přítomnost dospělého nebo chování na rukou pláčem. Dítě se rychle „naučí“, že pláč je účinným prostředkem k vynucování pozornosti dospělých. Nejdříve proto pátráme po příčině pláče (hlad, žízeň, mokré pleny, nepohodlná poloha), pak příčinu odstraníme a navodíme samostatnou hru dítěte, případně s ním udržujeme kontakt. Na ruce ho bereme, když je klidné. V tomto čase se věnujeme společné hře.
 
Zlozvyky při jídle – příjem potravy bývá pro dítě příjemnou a očekávanou záležitostí. Při správné technice (viz handling) se jí dítě aktivně zúčastňuje. Problémy se mohou vyskytnout v souvislosti se špatnou technikou krmení, únavou dítěte, novostí chuťového podnětu, přechodem na smíšenou stravu, nevhodným složením stravy a různými rušivými podněty, které odvádějí zájem dítěte od jídla.
 
Kývání na čtyřech – tato pohybová aktivita může být normálním jevem (příprava na lezení) nebo zlozvykem, je-li jeho příčinou nedostatek zaměstnání a aktivní činnosti.