Osetrovatelska_pece_o_dite

6.3 Starší batolivé období

6.3 Starší batolivé období
 
 
Výchovné problémy třetího roku se v podstatě neliší od problémů předchozího období. Mění se pouze jejich intenzita, některé problémy pozvolna zanikají, jiné se naopak stupňují.
Negativismus a vzdor – pozvolna ztrácejí na intenzitě. Pokud přetrvávají, je potřeba hledat chybu ve výchově a snažit se odstranit příčiny, které je posilují. Vzdorovitému dítěti především nesmíme věnovat zvýšenou pozornost, nesmíme ho přemlouvat a přesvědčovat.
 
Agresivita - začíná se projevovat ve druhém roce, ale ve třetím roce se vyvíjí naplno. V kolektivu se občas vyskytnou jedinci, kteří bezdůvodně útočí na jiné děti, berou jim hračky, ničí výtvory jiných dětí a neustále vyvolávají konflikty. Důležitá je prevence, zvýšená pozornost sestry, aby ke konfliktům vůbec nedošlo.
 
Pasivita – začíná se projevovat také již ve druhém roce, ale není příliš výrazná. Ve skupině starších batolat, které se vyznačují velikou pohyblivostí a nepřetržitou činností, pasivní děti více vynikají. Jsou to děti neobratné, pomalé, málo se zapojují do her, málo povídají. Pasivní děti potřebují individuální péči, neustálé podněty ke hře, vzbuzování zájmu, aktivizaci řečovým kontaktem a zajímavými návrhy. Každý sebemenší úspěch dětí odměníme pochvalou.
 
Zvýšená pohyblivost a neklid - přetrvávají z předešlého období. Tyto děti komplikují výchovnou práci a zaměstnání sedavého typu, zatímco do her spojených s pohybem se zapojují s oblibou a aktivně, ale bývají nedisciplinované. Dětem dopřejeme pohyb a snažíme se prodlužovat jejich pozornost při sedavých činnostech.