Studijni_opory

6.2 Ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s hygienickou péčí

6.2 Ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s hygienickou péčí
 
 
Ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s hygienickou péčí:
Dle NANDA TAXONONIE I: (Kapesní průvodce zdravotní sestry)
Péče o sebe sama nedostatečná (s upřesněním úrovně) v mytí, osobní hygieně, oblékání, úpravě zevnějšku:

Související stavy a faktory:
- slabost nebo únava, snížená či chybějící motivace,
- neuromuskulární/muskuloskeletární postižení,
- bariéry dané prostředím,
- závažná úzkost,
- bolest, nepohodlí,
- percepční nebo kognitivní postižení,
- neadekvátní vnímání těla nebo prostorového vztahu (koupání/hygiena),
- porušení schopnosti přesunu.
 
Charakteristické příznaky:
Problémy s mytím/koupáním a osobní hygienou: neschopnost: vykoupat se, umýt se celý nebo umýt jednotlivé části těla, zajistit si zdroj vody, regulovat teplotu nebo proudu vody, vejít do koupelny/lázně a vyjít z ní, osušit se.
Problémy s oblékáním a úpravou zevnějšku: neschopnost vybrat si oblečení, uchopit jednotlivé kusy šatstva a používat různé pomůcky, porušená schopnost/neschopnost obléci si nebo svléknout části oděvu v horní/dolní polovině těla, natáhnout si ponožky a obout boty, porušená schopnost získat či obměnit části oblečení, zapnout knoflíky apod. a používat zipy, neschopnost udržet vzhled na přijatelné úrovni.
 
Cíle ošetřovatelské péče a pacientova úsilí:
- rozpoznat individuální slabiny/potřeby,
- projevit zájem, jak pečovat o zdraví,
- naučit se novému/změnit navyklé způsoby tak, aby byly splněny potřeby péče o sebe sama,
- provádět péči o sebe sama na úrovních svých schopností,
- nalézt osobní/veřejné zdroje, které mohou být pomocí.

Ošetřovatelské intervence:
A) Nalezení příčin a přispívajících faktorů:
- Zjistěte, čím je způsoben pokles schopnosti pacienta pečovat o sebe sama: cévní mozková příhoda, roztroušená skleróza, Alzheimerova nemoc atd.
- Povšimněte si souběžných zdravotních problémů, které mohou mít vliv na péči (vysoký krevní tlak, onemocnění srdce, malnutrice, bolest a/nebo léky užívané pacientem).
- Věnujte pozornost dalším, etiologickým faktorům včetně jazykové bariéry, zhoršení řeči, zrakové ostrosti, problémů se sluchem, emoční stability.
- Posuďte, zda nemocnému něco brání účastnit se léčebného režimu (např. nedostatek informací, nedostatek času na vysvětlení a diskuzi; rodinné problémy psychického a intimního rázu, které mohou být těžko pochopitelné pro druhou osobu; strach z toho, že bude vypadat jako hlupák nebo ignorant; sociálně-ekonomické potíže, problémy pracovního/domácího prostředí).
 
B) Posouzení stupně postižení:
- Zjistěte stupeň individuální poruchy/funkční úrovně na stupnici.
- Posuďte paměť, intelektuální fungování a vývojovou úroveň, k níž pacient reagoval/postoupil.
- Určete jeho silné stránky a dovednosti.
- Povšimněte si, zda je deficit dočasný nebo trvalý a zda bude časem ustupovat nebo progredovat.
 
C) Pomozte při úpravě/zvládnutí situace:
- Vybudujte s pacientem /jeho blízkými vztah, založený na dohodě.
- Podpořte účast pacienta/jeho blízkých při určení problémů a přijímání rozhodnutí, zlepší se jejich zapojení a dosažené výsledky-
- Vypracujte si čas na vyslechnutí pacienta/jeho blízkých, aby bylo možno včas zjistit případné překážky účasti v režimu.
- Umožněte komunikaci mezi osobami ošetřujícího pacienta, zlepší se tak koordinace a kontinuita péče.
- Dle vhodnosti připravte programy na obnovu motivace/socializace.
- Asistujte při rehabilitačním programu ke zlepšení schopností.
- Při úkonech osobní péče dbejte na soukromí.
- Poskytněte nemocnému dostatek času, aby mohl dokončit úkol v celém rozsahu svých schopností, vyhněte se nepotřebné konverzaci/přerušením.
- Pomozte s adaptací na běžné každodenní aktivity, začněte se známými a snazšími úkoly, jejich zvládnutí bude pro pacienta pobídkou dále se snažit.
- Dle potřeby obstarejte pomůcky (např. zvýšené záchodové sedátko, madla, háček na zapínání knoflíků, speciálně upravené nádobí/příbory apod.).
- Naučte pacienta šetřit energií (např. provádět určité činnosti vsedě místo vstoje).
- Dle indikace zaveďte trénink střev/močového měchýře.
- Snažte se podávat pokrmy a nápoje podle chutí a stavu nemocného, které současně odpovídají požadavkům výživy, dle potřeby poskytujte pomůcky/alternativní způsoby krmení.
- V případě potřeby asistujte při léčbě a všímejte si vedlejších účinků léků.
 
D) Posílení zdraví (poučení/instrukce před propuštěním):
- Veďte pacienta k tomu, aby si uvědomil vlastní práva a povinnosti ohledně zdraví/péče o zdraví a posoudil svoji tělesnou, emoční a intelektuální zdatnost.
- Veďte pacienta k aktivní úloze v péči o zdraví a pomozte mu pečovat o sebe tak, aby bylo chráněno jeho zdraví.
- Vyhodnocujte průběžně program pacientovy péče o sebe sama, všímejte si pokroku a potřeby změn.
- Pravidelně revidujte/upravujte program tak, aby odpovídal schopnostem pacienta, veďte ho k tomu, aby přijal plán co nejvíce za svůj.
- Doporučte vedení deníku se záznamy o pokrocích.
- Kontrolujte bezpečnost, uzpůsobte činnost/prostředí tak, aby se snížilo riziko poranění.
- Dle potřeby doporučte poskytovatele domácí péče, sociálních služeb, fyzikální/pracovní terapii, rehabilitaci a poradenství.
- Nalezněte další veřejné zdroje např. služby seniorům, dovážka jídla atd.
- Obnovujte instrukce pro další členy ošetřovatelského týmu a poskytněte jim písemné kopie.
- Podejte rodině informace o dobrovolné péči i dalších druzích pečovatelských služeb, využitím těchto možností získají určitý volný čas, který mohou využít k obnově sil.
- V případě nutnosti pomozte rodině s umístěním pacienta v ústavu, zvýší se tak pravděpodobnost nalezení individuálně vyhovujícího řešení, splňující potřeby pacienta.
- Udělejte si čas hovor o pocitech vyvolávající (např. smutek, hněv).

Dle NANDA TAXONONIE II: (Ošetřovatelské diagnózy v NANDA doménách, Marečková Jana, 2006)
Deficit sebepéče při oblékání a úpravě zevnějšku - 00109
I) KROK
Nejprve se zaměříme na zjištění, zda se u klienta vyskytují tyto URČUJÍCI ZNAKY:
Zhoršená schopnost:
- svléknout nebo obléknout nezbytné části oblečení,
- zapínat, rozepínat oděv,
- opatřit si či obměnit část šatníku.
Neschopnost:
- obléknout si horní část těla,
- obléknout si dolní část těla, vybrat si vhodné oblečení,
- používat pomůcky k oblékání,
- uzavřít či otevřít zip,
- svléknou se,
- obléknout ponožky,
- udržet úpravu na spokojené úrovni,
- uchopit oblečení,
- nazout si boty.
Současně je vhodné provést posouzení funkční úrovně pacienta v této oblasti sebepéče. Funkční úroveň při oblékání a úpravě zevnějšku hodnotíme takto:
- 0 – plně soběstačný,
- 1 – potřebuje pomocné prostředky,
- 2 – potřebuje pomoc od další osoby, asistenci, dohled nebo edukaci,
- 3 – potřebuje pomoc od další osoby a pomocné prostředky,
- 4 – je závislý, na tělesné aktivitě se nepodílí.
 
II) KROK
Při nálezu minimálně jednoho určujícího znaku posoudíme přítomnost souvisejících FAKTORŮ:
- snížená nebo nedostatečná motivace,
- bolest
- silná úzkost,
- percepční nebo kognitivní porucha,
- vyčerpanost nebo únavnost,
- neuromuskulární poškození,
- muskuloskeletové poškození,
- dyskomfort (nepohodlí),
- bariéry prostředí.
 
III) KROK
Pokud jsme nalezli kombinaci některého z určujících znaků a některého ze souvisejících faktorů, přistoupíme k ověření. Zvážíme, zda je klient skutečně v situaci, jak stanovuje definice. Deficit sebepéče při oblékání a úpravě je standardizovaný název ošetřovatelského problému člověka se zhoršenou schopností se obléknout nebo dokončit oblékání a se zhoršenou schopností se upravit.
 
IV) KROK
Pokud je výsledek ověření pozitivní, zaznamenáme přítomnost deficitu sebepéče při oblékání a úpravě do ošetřovatelské dokumentace.
 
Deficit sebepéče při koupání a hygieně - 00108
I) KROK
Nejprve se zaměříme na zjištění, zda se u klienta vyskytují tyto URČUJÍCI ZNAKY:
- umýt si celé tělo nebo jeho části,
- opatřit si a udržet zdroje vody,
- regulovat teplotu nebo proud vody ke koupání,
- zaopatřit si potřeby ke koupání,
- osušit se,
- přemístit se do koupelny nebo za ní.
 
Současně je vhodné provést posouzen funkční úrovně pacienta v této oblasti sebepéče: Funkční úroveň při oblékání a úpravě zevnějšku hodnotíme takto:
- 0 - plně soběstačný,
- 1 - potřebuje pomocné prostředky,
- 2 - potřebuje pomoc od další osoby, asistenci, dohled nebo edukaci,
- 3 - potřebuje pomoc od další osoby a pomocné prostředky,
- 4 - je závislý, na tělesné aktivitě se nepodílí.
 
II) KROK
Při nálezu minimálně jednoho určujícího znaku posoudíme přítomnost Souvisejících FAKTORŮ:
- snížená nebo nedostatečná motivace,
- bolest,
- silná úzkost,
- neschopnost vnímat své tělo nebo jeho části,
- percepční nebo kognitivní porucha,
- vyčerpanost nebo únavnost,
- neuromuskulární poškození,
- muskuloskeletové poškození,
- dyskomfort (nepohodlí),
- bariéry prostředí.
 
III) KROK
Pokud jsme nalezli kombinaci některého z určujících znaků a některého ze souvisejících faktorů, přistoupíme k ověření. Zvážíme, zda je klient skutečně v situaci, jak stanovuje definice. Deficit sebepéče při koupání a hygieně je standardizovaný název ošetřovatelského problému člověka se zhoršenou schopností se samostatně okoupat a vykonávat nebo dokončovat denní hygienu.
 
IV) KROK
Pokud je výsledek ověření pozitivní, zaznamenáme přítomnost deficitu sebepéče při koupání a hygieně do ošetřovatelské dokumentace.