První pomoc

17.1.4 Décollement

17.1.4 Décollement
 
 
Poranění znamená separaci kůže a podkoží od topograficky hlubších vrstev. Vzájemné spojení je podmínkou správné funkce kožního krytu a pro termoregulaci. Vzniknou rozsáhlé ischemicko-nekrotické oblasti povrchu těla. Poranění postihuje nejčastěji trup a dolní končetiny při úrazech s valivým mechanizmem působícím na tělo. Dříve se nazývalo décollement „kočárovým traumatem“. V současnosti je nejčastější příčinou opakované převrácení osobních vozů, zachycení a posun, nebo rolování chodce či sebevraha podvozkem či zábranou před koly vlaku, tramvaje. Kombinace se syndromem ze stlačení a zhmoždění (crush syndromem), který postihuje i svalovou tkáň, je při působení větší síly častá.
Décollement je samo o sobě těžkým monotraumatem s významnou ischemickou, toxickou a infekční složkou. V úvodu nemusí být příliš bolestivé, ale je velmi šokující. Kůže je mírně odřená, mramorovaná, chladná, necitlivá, povrchové oděrky nekrvácejí. Postižené oblasti rychle prosáknou, hrozí anaerobní infekce, plynatá sněť. Při větším rozsahu převládne toxický a hypovolemický šok.
 
Pomoc při dopravních nehodách není jen zdravotnickou otázkou, ale i organizačním a technickým problémem. Při dopravní nehodě se technický zásah překrývá se zdravotnickým zásahem a technické a zdravotnické složky se musí respektovat, doplňovat, spolupracovat, nepřekážet si, přičemž jejich postup musí navazovat.
 
Etapy technického zásahu:
1. Zjištění situace – např. náraz vozidla do stromu, řidič nedýchá a má zaklíněné dolní končetiny.
2. Zajištění místa – zastavení nebo odklonění dopravy, zajištění vozidla proti pohybu, vypnutí zapalování nebo odpojení akumulátoru, příprava na hašení.
3. Přístup – otevření dveří, odstranění předního skla, skla z bočních dveří.
4. Stabilizace – diagnostika životních funkcí, pomoc při stavech ohrožujících život, stabilizace páteře.
5. Vyproštění – otevření dveří, uvolnění nohou, vytáhnutí cestujících, uložení na připravená nosítka, protišoková opatření.
6. Transport – poskytování pomoci, odvoz záchrannou službou, identifikace raněných.
U vozidel s airbagem, který se při nehodě neaktivoval, je třeba dávat pozor na jeho aktivaci otřesy, teplem, tlakem – nedávat hlavu, ruce nebo nástroje do blízkosti airbagu ve volantu a před spolujezdcem.
Při řezání a trhání konstrukce vozidla na vyproštění uváznutých postižených je vhodné se chránit odstupem od místa řezání, trhání, ale chránit i raněné přikrytím před úlomky kovu a skla.
Všeobecný postup při dopravní nehodě (týká se buď posádky záchranné služby nebo zdravotníka náhodně přítomného, ale i laika s kurzem první pomoci nebo i bez něho):
 
a) Bezpečnost zachránce a organizace pomoci
- zastavit 50 m za havarovaným vozidlem;
- zapnout varovné osvětlení vlastního automobilu, obléknout si výstražnou vestu;
- umístit výstražný trojúhelník před místo nehody;
- v prostoru nehody nekouřit;
- vytáhnout klíček zapalování v havarovaném vozidle;
- zjistit poranění osob, jejich počet;
- zabezpečit vozidlo proti pohybu a převrácení (ruční brzda, podložení);
- umístit výstražný trojúhelník a řídit dopravu (jen pokud je k dispozici více zachránců, nikdy nezapojovat lidi z havarovaného vozidla).
 
b) Poskytnutí první pomoci
- zjistíme druh poranění a počet raněných;
- vyprostíme raněné v ohrožení života (před tím připravíme deku, fólii na uložení), je-li blokován přístup k dalším poraněným, nelze-li poskytnout první pomoc na místě;
- jednáme klidně, s rozvahou, maximálně účelně, první pomoc poskytneme těm, kteří nekřičí a ani nevolají o pomoc, ale jsou v bezvědomí nebo silně krvácí;
- poskytneme neodkladnou první pomoc (umělé dýchání a masáž srdce, zastavíme krvácení, při bezvědomí uložíme do stabilizované polohy, prevence šoku);
- při kontaktu s biologickým materiálem používáme gumové rukavice;
- prohledáme automobil a okolí (vymrštěné osoby, ukryté malé děti, PAMATUJ člověk v posttraumatickém stavu je schopný ujít i několik kilometrů!);
- přivoláme zdravotnický záchranný systém;
- ošetříme ostatní poranění (zlomeniny, popáleniny, rány);
- zajistíme protišoková opatření (protišoková poloha se zvednutými dolními končetinami, zajištění tepelné pohody, při pocitu žízně pouze svlažovat rty, nepodávat léky, nepodávat tekutiny).
 
c) Přivolání specializované pomoci
- Číslo telefonu a jméno volajícího.
- Místo nehody a orientační body.
- Druh nehody (pád, srážka, požár).
- Počet, přibližný věk a druh zranění postižených.
- Jiné zvláštní údaje.
- Čekat na zpětný dotaz dispečera.
 
Pamatuj! Zachránce nemůže stihnout všechno. Nejdůležitější je jeho bezpečnost, potom stavy ohrožující život, nakonec všechno ostatní. Hýbat s postiženým je možné jen při ohrožení jejich života. Pokud je potřebné pro ohrožení života hýbat s vozidlem, je třeba označit polohu. Do pomocných prací zapojujeme okolojdoucí, ale ne osoby z postižených automobilů.