První pomoc

18.1 Etiologie

18.1 Etiologie
 
  
Těžká traumata, ke kterým polytrauma patří, jsou trvale na prvním místě mortality ve věku 1-45 let. V době míru ve vyspělých zemích patří mezi příčiny hlavně životní styl. V 40 % vedou dopravní nehody především mladých a zdravých řidičů a spolujezdců v osobních vozech. Přibližně 50 % těchto nehod má svou příčinu v požití alkoholu. Po nehodách následují úrazy při endorfino-adrenalinových sportech mládeže i osob středního věku a úrazy při hobby činnostech se týkají celého věkového spektra. Následují polytraumata vzniklá při katastrofách způsobených člověkem nebo přírodou. V posledních desetiletích stoupá i počet teroristických násilných činů proti jednotlivcům i skupině obyvatel.
 
Specifické úrazové mechanizmy:
Pády z výšky a skoky z výšky
V případech pádů, sebevražedných skoků z větší výšky je důležitá informace o:
- výšce, z níž pád nastal, o směru pádu;
- úhlu – šikmosti, sklonu místa dopadu vůči směru pádu;
- charakteru povrchu místa dopadu – o jeho kluzkosti, riziku tření, možnosti vzniku tetování, o tvrdosti povrchu v místě dopadu, o oblečení;
- o větvích stromu, o křoví, o drátech elektrického vedení, o síti natažených šňůr na prádlo v dráze pádu, které doplňují molitanový – trampolínový efekt.
Dopravní nehodovost a dopravní úrazy:
- osobní vozy;
- motokáry;
- terénní vozy;
- motocykly;
- jízdní kola;
- katapultování z letadla;
- sražení chodců.
Adrenalino-endorfinové sporty: lety ultralehkými letadly, rogalem, paragliding, horolezectví, skoky do vody z velké výšky, skoky na pružném laně (bunde-jumping), vodní lyžování, terénní jízdy typu „off-road“.
Panika: je specifický fenomén akutní bezohledné davové psychózy. Lidé mají pocit ohrožení života s omezenou možností úniku z uzavřeného prostředí. Je doprovázena polytraumaty při skocích z hořících tribun, při ušlapání na schodech a v úzkých východech, při natlačení na zábrany. Při pošlapání se kombinuje nejčastěji poranění měkkých tkání, poranění hrudníku a břicha.
 
Důležité netraumatické momenty:
- vliv alkoholu, dopingu, drog;
- podchlazení;
- dlouhé vyprošťování;
- přidružené chronické choroby, obezita, kachexie;
- syndrom z předchozího vyčerpání somatických rezerv;
- pokročilý věk;
- dětský věk do 3 let;
- pokročilé těhotenství.
 
Podle Úrazového registru České republiky bylo zaznamenáno v letech 2009 a 2010 celkem 4266 polytraumat. Z tohoto počtu bylo 76 % mužů a 24 % žen, průměrný věk byl 47 let. Podle mechanizmu úrazu bylo 52 % dopravních nehod, 38 % pády, 7 % kontakt s předmětem nebo živým tvorem, 2 % napadení nebo úmyslné sebepoškození, 1 % ostatní. Úmrtím skončilo 13 % sledovaných polytraumat.
 
Nejčastější jsou končetinová poranění, další jsou kraniocerebrální poranění, následuje poranění hrudníku, poranění břicha. Dále poranění páteře a pánve. Nejčastější kombinací je společné poranění kraniocerebrální a končetinové.
 
Mechanizmus úrazu
Možné-pravděpodobné poranění
Dopravní nehody
rozbité přední sklo
kryté kraniocerebrální poranění, orofaciální poranění, zlomeniny obličejového skeletu, zlomeniny lebky, zlomeniny krční páteře; lze očekávat střižné trauma v oblasti kmene
zlomený volant
decelerační trauma hrudníku včetně kontuze myokardu, ruptura nebo disekující aneurysma aorty, kontuze plic, zlomenina sterna, vlající hrudník, hemo-pneumotorax; trauma nadbřišku s poraněním jater a sleziny, ruptura bránice, dislokace kolon a žaludku do pleurální dutiny; tupé duodenopankreatické trauma
trauma při nárazu
na palubní desku
dislokace kyčle, zlomeniny krčku nebo diafýzy femuru, zlomenina acetabula
volné upnutí bezpečnostního
pásu
zlomenina ve středním úseku L-páteře, poranění dutých orgánů břišní dutiny
tříbodový samonabíjecí
bezpečnostní pás
zlomenina žeber, klíční kosti, sterna, kontuze srdce, plic, jater – podle pravého nebo levého sedadla a upnutí
trauma při nárazu air-bagu
komoce, kontuze srdce, direkce aorty, trauma sklerotické aortální chlopně, porucha sluchu
převrácení vozu,
zaklínění a stlačení
dolní poloviny těla pod vozidlem
stlačení a zhmoždění, décollement, zlomeniny pánve a dolních končetin, kompartmentový syndrom
náraz vzadu jedoucím vozidlem
hyperextenzní trauma krční páteře včetně zlomenin a centrálního míšního syndromu
Pády z výšky
pád na záda
těžké trauma skeletu
pád na břicho
decelerační trauma hrudníku a břicha
pád na hlavu
kryté kraniocerebrální poranění, trauma krční páteře, popř. míchy
pád ve svislé poloze
zlomenina patní kosti, zlomenina Th-L páteře, odlomení trnových výběžků, zlomenina kostí pánve, těžké tříštivé zlomeniny stehenní kosti, bérce a hlezna
Sražení dospělého chodce vozem
nízká rychlost (blatníkové trauma)
zlomenina tibie, poranění kolenních vazů
vysoká rychlost
polytrauma
Vybraná penetrující poranění
periorbitální
intrakraniální penetrace
přední plocha krku
retrofaryngeální hematom, poranění struktur dýchacích cest a jícnu, tracheoezofageální píštěl
střed sterna
poranění srdce a velkých cév
hýždě
poranění rekta, penetrace do peritoneální dutiny
střelné poranění
vysokoenergetickou střelou
těžké trauma periferně od vstřelu, roztříštění kosti
Specifická traumata
strangulace
zhmoždění hrtanu, zlomenina jazylky, direkce intimy karotid
lokalizované poranění
epigastria nebo pravého
horního kvadrantu břicha
(cyklistické řidítkové trauma)
intramurální hematom duodena, kontuze pankreasu
zasypání se zaklíněním
traumatická asfyxie – Parthesův syndrom
Tabulka 11 Úrazové mechanizmy a předpokládaná poranění
Zdroj: volně převzaté Drábková, J.: Polytrauma v intenzivní medicíně, 2002