Paliativni_pece

5.7.3 Obecné principy kvality

5.7.3 Obecné principy kvality
 
  
I když se uznává, že prostředí, v nichž se poskytuje paliativní péče, jsou různá a každé má své jedinečné charakteristiky, mnoho věcí je jim společných, a pokud jde o kvalitu, existují i její obecné principy. K největším z problémů, s nimiž se dnes musí zdravotní péče vyrovnávat, patří rychlost změn a důraz na kvalitu.
 
V praxi to znamená, že nastavení standardů, audit, hodnocení a všechny další součásti programu kvality nelze vnímat izolovaně od organizace a od jejího fungování. Klíčovým prvkem úspěšné realizace takového programu je vedení a další důležité prvky představují strategické myšlení, vize, rozvoj znalostí, spolupráce, vytrvalost a angažovanost managementu.
 
Cyklus PDSA
Jedním z nástrojů k trvale udržitelnému zlepšování kvality je tzv. cyklus PDSA (z angl. Plan-Do-Study-Act, tj. naplánuj-udělej-prozkoumej-jednej). Při tomto principu je třeba odpovědět na tři klíčové otázky, k nimž lze přistoupit v libovolném pořadí:
- Čeho se snažíme dosáhnout?
- Jak budeme vědět, že nějaká změna znamená zlepšení?
- Jaké můžeme provést změny, aby došlo ke zlepšení?
 
Nastavení standardů
Klinický režim a cyklus záruky kvality předpokládají, aby byly nastaveny standardy, na jejichž základě je možno poměřovat výkony. Standardy vyjadřují hodnoty odvozující se od měnících se znalostí, rostoucí citlivosti, posunů v pravomocech a od nového vnímání zájmu. Ustavení jasných, přiměřených a přijatelných standardů je ve snaze o zajištění kvality základním úkolem. Každý psaný standard by měl splňovat tzv. kritéria RUMBA – měl by být relevantní, srozumitelný, měřitelný, převoditelný do jednání a dosažitelný (z angl. relevant, understandable, measurable, behaviourable, achievable). Nastavení standardů je však pouze jednou z části cyklu záruky kvality. Lepší je stanovit méně standardů a projít auditním cyklem než jich vytyčit hodně, a přitom pro ně nemít žádný auditní program.
 
Auditní cyklus
S auditem sedá začít v kterémkoli bodu cyklu. Realita se prostřednictvím pozorování praxe srovnává se stanovenými standardy či cíli a výsledky tohoto srovnávání poskytují zpětnou vazbu, díky níž lze praxi zlepšit a nastavit nové standardy. Auditní cyklus se tedy opakuje. Završování a opakování auditního cyklu tvoří tzv. spirálu kvality.
 
Spokojenost pacienta
Podstatou hodnocení kvality je spokojenost pacienta, která se také označuje za rozhodující potvrzení kvality péče. K měření pacientovy spokojenosti byla navržena řada nástrojů, i když většinou nešlo o spokojenost konkrétně se službami paliativní péče.
 
Kritika ze strany kolegů
Charakteristickým znakem auditu v paliativní péči je multidisciplinární týmová práce, a aby tuto filozofii odrážela také kritika ze strany kolegů (peer review), jakožto součást programu zvyšování kvality, musí být ve svém přístupu multiprofesní. Díky tomu, že na kolegiální kritice participují – jak posuzovatelé, tak posuzovaní – odborníci z různých oborů, mohou jednotlivci mnohem lépe rozumět organizaci jako celku, jakož i hodnotě týmové práce.
 
Aby byla kritika ze strany kolegů úspěšná, musí jí obklopovat atmosféra vzájemné podpory a důvěry, jež podněcuje k novátorskému, dynamickému přístupu k řešení problémů. Nejčastějším důvodem špatného fungování kritiky ze strany kolegů bývá nedostatek podpory od vedení a malá angažovanost vrcholového managementu.